Suomalainen verkkokauppias ei halua tai ei oikein osaa sitouttaa asiakkaitaan. Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -selvityksemme mukaan some on yksi verkkokauppiaan käytetyimmistä markkinointikanavista, mutta asiakkaita itseään ei ole vielä ole sitoutettu viestinviejiksi.
Somen käyttö on verkkokauppiaille tuttua: lähes kaikki verkkokauppiaat markkinoivat, tavoittelevat uusia ja sitouttavat vanhoja asiakkaita, sosiaalisen median kanavissa. Verkkokaupoissa itsessään ei kuitenkaan kovin aktiivisesti hyödynnetä sosiaalisen median palveluista tuttuja mahdollisuuksia. Esimerkiksi kuitenkin puolessa verkkokaupoista asiakas voi arvostella tai kommentoida kaupan tuotteita.
Ihanteellisimmillaan verkkokaupan osana voisi olla asiakasyhteisö, tiivis fanikunta, joka omalla toiminnallaan käytännössä hoitaisi kaupan markkinointia verkkokauppiaan puolesta, esimerkiksi siellä somessa. Sisältömarkkinoinnin hoitaa kauppias itse, jos hoitaa.
Kuitenkin jo ilahduttavat neljännes verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinointitöihin. Näissä on siis kauppiaan mukaan asiakasyhteisö, jossa asiakas voi tuottaa ja jakaa sisältöä muille asiakkaille muistakin kuin tuotteista. Asiakasyhteisöille on varmasti tilausta sellaisissa tuotekategorioissa, joissa ihmiset haluavat jakaa kokemuksiaan ja elämäntyyliään, esimerkiksi monet trendikkäät ja visuaaliset harrasteet kuten vaikka fitness-tuotteet, valokuvausvälineet sekä käsityö- ja DIY-materiaalit. Tuotteen fani todennäköisesti palaa halusta kertoa saavutuksistaan ja hehkuttaa tuotetta kaupan puolesta.
Sisältömarkkinointi ja monikanavaisuuden hyödyntäminen markkinointitoimenpiteissä olisi ihanteellisimmallaan, jos kauppias yhdistäisi asiakastietoja useista kanavista. Näin tekee nyt vain 19 % kauppiaista.
Monikanavainen asiakkuuksienhallinta ja hyödyntäminen siintää siis varsinaisesti vasta tulevaisuudessa.
Asiakasyhteisöt ja monikanavaisuus
85 % verkkokauppiaista markkinoi ja tavoittelee asiakkaitaan somessa.
54 % verkkokauppiaista harjoittaa sisältömarkkinointia.
51 % verkkokauppiaista antaa asiakkaan arvostella ja/tai kommentoida tuotteita kaupassa.
23 % verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoimaan. Verkkokaupassa on asiakasyhteisö, jossa asiakas voi tuottaa ja jakaa sisältöä muille asiakkaille muistakin kuin tuotteista.
19 % verkkokauppiaista yhdistää asiakasrekisterit ja pyrkii luomaan monikanavaisen asiakaskokemuksen.
Lue lisää verkkokaupan markkinointikeinoista:
Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
Kommentoi