Suomalaisesta verkkokaupasta vastaa tyypillisimmin toimitusjohtaja tai yrittäjä itse. Tämä kertoo toisaalta verkkokauppojen liiketoiminnallisesta merkityksestä – toisaalta verkkokauppojen pienuudesta.
Selvitimme Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -kyselyssä yrityksensä verkkokaupasta käytännön operatiivisella tasolla päävastuussa olevan henkilön nimikkeen (Mikä on verkkokaupastanne käytännön operatiivisella tasolla päävastuussa olevan henkilön nimike?). Vastauksissa annettiin 36 erilaista titteliä.
Suurin osa verkkokauppavastaavista on kokonaisvaltaisesti liiketoimintavastuullisia. Näitä ovat:
Toimitusjohtaja / Managing Director / Johtaja / Konsernijohtaja (13 hlöä)
Yrittäjä / Omistaja / Osakas / Verkkokauppias (11 hlöä)
Liiketoimintajohtaja (1 hlö)
Maajohtaja / Country Manager (1 hlö)
Varsinaisia verkkoliiketoimintaan liittyviä nimikkeitä on jo käytössä ilahduttavasti jonkin verran. Vakiintunut nimike ei missään nimessä ole, sillä titteleitä on yhtä monta erilaista kuin henkilöitäkin:
Verkkoliiketoiminnan päällikkö
Verkkokauppapäällikkö
Markkinointi- ja verkkokauppapäällikkö
e-Commerce Manager
Online Sales Director
Online Sales & Services Manager
Web Retail Manager
Verkkokaupan ylläpitäjä
Jos verkkokauppa vastuutetaan jollekin toiminnolle, se on tyypillisimmin myynti ja markkinointi. Tyypillisimmät vastuuhenkilöiden nimikkeet ovat tällöin:
Myynti- ja/tai markkinointijohtaja (4 hlöä)
Myynti- ja/tai markkinointipäällikkö (4 hlöä)
Markkinointiassistentti (1 hlö)
Kahdessa tapauksessa verkkokauppa oli vastuutettu IT:lle:
CTO (1 hlö)
Ohjelmoija (1 hlö)
Kahdessa tapauksessa kehitysjohdolle:
Kehityspäällikkö / Development Manager (2 hlöä)
Muita verkkokaupasta operatiivisella käytännön tasolla päävastuussa olevia olivat (kutakin 1 hlö):
Koulutuspäällikkö
Kustannuspäällikkö
Myymäläpäällikkö
Tilaustenkäsittelijä
Tuotepäällikkö
Web-tuottaja
Kommentoi