Asiakaskokemukseen liittyvistä teemoista esitimme kyselyssä väitteitä, joista vastaajat saivat valita ne, jotka kuvaavat heidän verkkokauppansa ominaisuuksia ja palvelumuotoja. Mitä verkkokaupan käyttäjä saa?
Tällä hetkellä oman tilaushistorian pääsee näkemään useimmista verkkokaupoista. Lisäksi useampi kuin 60% verkkokaupoista tarjoaa informaatiota tilaus–toimitusketjun seurannasta ja antaa tuotteiden yhteydessä vinkkejä yhteensopivista tuotteista.
Mielenkiintoista tässä on se, että varsinaisia integraatioita taustajärjestelmiin on tehty harvemmin. Näin ollen esim. tilaushistoriatietoa hallitaan usein verkkokauppajärjestelmässä.
Vinkkejä yhteensopivista tuotteista on myös jatkokehityspanostusten kohteena. Lisäksi verkkokauppiaat aikovat jatkossa panostaa enemmän chat-asiakaspalveluun, tuotevertailun mahdollistamiseen sekä profiloidun sisällön tarjoamiseen.
Asiakaspalvelut verkkokaupassa
- 77 % — Asiakas voi tarkastella tilaushistoriaansa
- 68% — Asiakas voi seurata tilauksensa ja toimituksensa edistymistä
- 62% — Asiakkaalle tarjotaan tuotteiden yhteydessä vinkkejä yhteensopivista tuotteista
- 58% — Asiakkaan käytössä on monipuoliset hakutoiminnallisuudet
- 50% — Asiakkaalle tarjotaan tuotteiden lisäksi myös niihin liittyvää sisältöä esim. käyttövinkkejä
- 50% — Asiakas voi arvostella ja/tai kommentoida myynnissä olevia/ostamiaan tuotteita
- 38% — Asiakas näkee verkkokaupan varastosaldot
- 33% — Asiakas voi kysyä lisätietoja asiakaspalvelu-chatissä
- 32% — Asiakas voi vertailla eri tuotteita
- 20% — Asiakas näkee kivijalkamyymälöissä olevien tuotteiden saatavuustiedot
- 13% — Asiakas profiloidaan käyttäytymisensä perusteella ja hänelle tarjotaan profiilin mukaista sisältöä
Kommentoi