Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -selvitykseemme osallistuneista kauppiaista lähes puolet tekee merkittävän osan liikevaihdostaan verkkokaupalla.
Verkkokauppatoiminnan käynnistäminen on kirittänyt myynnin kasvuun 60 %:lla kauppiaista. Selvityksemme mukaan lähes missään tapauksessa verkkokaupan pystyttäminen ei laskenut kokonaismyyntiä.
Vastaajat analysoivat myynnin muutoksia mm. seuraavasti:
”Kivijalka- ja verkkokauppamyynti kasvanut tasaisesti.”
”Verkkomyyntimme on kasvanut ja kasvaa osana koko yhtiön myynnin kehittymistä.”
”Verkkokauppamyynti on pysynyt ennallaan ja muissa kanavissa hieman kasvanut.”
Jos kaupan valikoima on laaja, vaihtelua on paljon:
”Vaihtelee tuotekategorioittain: joissain molemmat kanavat kasvaneet, joissain kasvua vain verkossa, jossain kasvua ei kummassakaan.”
Ei ole mikään itsestäänselvyys, että liiketoiminta olisi alkanut kivijalasta ja siirtynyt myöhemmin verkkoon:
”Verkkokauppamme on ollut pohjana alusta asti liiketoiminnalle. Myymälämyynti on tullut lisäksi vasta jälkikäteen.”
”Verkkokauppamme on yksi kanava muiden joukossa, jonka tehtävänä on tukea B2B-myyntiä.”
Ihanteellisimmillaan verkkokauppa ja kivijalka voivat tukea toisiaan. Verkkokauppa ei välttämättä näivetä kivijalkaa, vaan tukee sitä:
”Verkkokauppamme ohjaa ihmisiä vierailemaan kivijalkaan.”
Kommentoi