Kysyimme kuinka moni verkkokauppiaista on integroinut verkkokauppajärjestelmänsä muihin taustajärjestelmiin. Kysyimme erikseen integraatiosta tuotetiedonhallintaan, varastonhallintaan, asiakkuudenhallintaan sekä identiteetin-/pääsynhallintaan.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Selvitykseemme osallistui sekä suuria kansainvälisiä toimijoita että paikallisia yrittäjävetoisia verkkokauppoja. Hajonta integraatioiden osalta kuvastaa vastaajien erilaisuutta hyvin. Osa panostaa näihin voimakkaasti ja osalle riittää, että verkossa näkyvät tuotteet ja tilauksen pystyy ylipäätään tekemään.
Vain 12% vastaajista on integroinut verkkokauppansa vähintään kolmeen neljästä näistä järjestelmistä. Vastaavasti 30% vastaajista ei ole integroinut verkkokauppaansa mihinkään näistä järjestelmistä.
Integraatiot ovat tyypillisesti työläitä ja näin ollen kalliita toteuttaa. Vaikuttaa siltä, että ne yritykset, jotka panostavat verkkokauppansa integroimiseen taustajärjestelmiin, panostavat kokonaisvaltaisesti myös muihin verkkokaupan osa-alueisiin, kuten asiointikokemuksen parantamiseen ja asiakaspalveluun, markkinointitoimenpiteisiin sekä konversioiden parantamiseen optimoinnin ja analytiikan keinoin.
Mihin taustajärjestelmiin verkkokauppanne on integroitu?
- 60 % — Verkkokauppamme on integroitu varastonhallintaan
- 43 % — Verkkokauppamme on integroitu tuotetiedonhallintaan (esim. PIM, ERP)
- 33% — Verkkokauppamme on integroitu identiteetinhallintaan/pääsynhallintaan
- 27% — Hallinnoimme sisältömarkkinoinnillisia sivuja erillisellä julkaisujärjestelmällä
- 22 % — Verkkokauppamme on integroitu asiakkuudenhallintaan (esim. CRM)
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin