Verkkokauppojen kansainvälistyminen

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Reilusti yli puolet kotimaisista verkkokaupoista on täysin suomenkielisiä ja kansainvälisen kaupan strategian on määritellyt vain alle viidennes vastanneista yrityksistä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Mikko Jokela

Peräti 61% verkkokaupoista on täysin suomenkielisiä. Vain 14% verkkokaupoista on käytössä enemmän kuin kaksi kieliversiota. Suomen lisäksi käytetyimmät kielet ovat englanti, ruotsi, venäjä ja viro.

Myös verkkokauppojen asiakkaista suurin osa on Suomessa. Vain 5% vastanneista kertoo asiakkaidensa olevan EU- ja EFTA-maissa, koko Euroopassa (ml. Venäjä) tai missä tahansa maailmalla.

Kansainvälisen kaupan strategian on määritellyt vain 18% vastanneista yrityksistä. Moni on pohtinut asiaa ja kokenut kansainvälistymisen haastavaksi. 23% vastaajista aikoo panostaa tähän jatkossa enemmän. Kansainvälisiä maksupalveluja, esim. Paypal, hyödyntää vain kolmannes vastanneista.

Suurimmiksi esteiksi kansainvälistymiselle nähdään yleisesti logistiikan kustannukset, verotuskäytännöt ja tullijärjestelyt. Monissa verkkokaupoissa myyntituotteiden luonne tai markkinatilanne sanelee sen, ettei kansainvälinen kauppa ole millään tavalla relevantti asia.

Monellako kielellä kauppaanne voi käyttää?

  • 61 % — Yksi kieliversio
  • 25 % — Kaksi kieliversiota
  • 9 % — Kolme tai neljä kieliversiota
  • 5 % — Enemmän kuin neljä kieliversiota

Missä verkkokauppanne asiakkaat lähinnä ovat?

  • 88 % — Suomessa
  • 5 % — EU- ja EFTA-maissa
  • 3 % — Koko Euroopassa (ml. Venäjällä)
  • 3 % — Missä tahansa maailmalla

Mikäli verkkokauppanne ei toimi kansainvälisesti, mitkä syyt estävät teitä laajentumasta kansainväliseksi?

  • 40 % — Logistiikan järjestäminen ja kustannukset
  • 32 % — Muu syy
  • 12 % — Poikkeavat verotuskäytännöt
  • 12 % — Poikkeukset tullin toiminnassa eri maissa
  • 12 % — Tuotteillemme/palveluillemme ei ole kansainvälisiä markkinoita
  • 7 % — Eri valuutat
  • 3 % — En tiedä
  • 2 % — Poikkeva lainsäädäntö

Muina syinä mainittiin mm. strategia, ulkomaiden hintataso, resurssien puute, kova kansainvälinen kilpailu sekä laiskuus.

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun