Verkkokauppojen teknologiavalinnat

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Kyselyymme vastanneet verkkokauppiaat hyödyntävät hyvin erilaisia teknisiä ratkaisuja verkkokaupoissaan. Osa hyödyntää globaalien toimittajien tunnettuja tuotteita, kun taas osa toteutuksista on täysin räätälöityjä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Mikko Jokela

Kyselyymme vastaajien käyttämät verkkokauppa-alustat voidaan jakaa kolmeen ryhmään alustan monipuolisuuden ja siihen tyypillisesti käytetyn investointipanostuksen perusteella:

  • Järeät verkkokauppa-alustat (7% vastauksista)
  • Keskisuuret verkkokauppa-alustat (37% vastauksista)
  • Muut alustaratkaisut (56% vastauksista)

Järeitä verkkopalvelu-alustoja edustavat IBM WebSphere Commerce ja hybris. Kaikki näitä järjestelmiä käyttävät vastaajat kertovat, että tekninen alusta vastaa heidän tarpeitaan. Järeitä verkkokauppa-alustoja käyttävät toimijat aikovat tulevaisuudessa panostaa monipuolisiin hakutoiminnallisuuksiin sekä profilointiin, jonka perusteella verkkokaupan asiakkaalle voidaan tarjota profiilin mukaista sisältöä.

Keskisuuriin verkkokauppa-alustoihin lukeutuvat Magento, ePages ja Drupal. Magento oli selvityksemme yleisimmin käytetty alusta 18% osuudella. Näitä järjestelmiä käyttävillä toimijoilla on suurimpana syynä verkkokaupan perustamiseen ollut kokonaismyynnin lisääminen. Jatkossa keskisuurten verkkokauppojen osalta aiotaan panostaa verkkokaupan kehittämisen resursseihin sekä asiakaspalveluun ja asiointikokemukseen.

Muiden alustaratkaisujen luokkaan lasketaan täysin räätälöidyt ratkaisut (esim. itse tehdyt), kevyiden verkkokauppa-alustojen päälle tehdyt toteutukset sekä ne vastaukset, joista verkkokaupan tekninen alusta ei käynyt ilmi (tai vastaaja ei sitä tiennyt). Vain 35% muita alustaratkaisuja käyttävistä vastaajista kokee verkkokaupan kehittämisen resurssit riittäviksi. Tähän aiotaan panostaa jatkossa enemmän. Suurimpina haasteina on koettu riittävän asiantuntijuuden puute omassa talossa sekä se, ettei markkinoilta löydy kaikkia tarvittavia palveluja verkkokaupan tueksi.

Millä teknologia-alustalla verkkokauppanne on toteutettu?

  • 32 % — Muu
  • 18 % — Magento
  • 13 % — ePages
  • 10 % — En tiedä
  • 8 % — OsCommerce
  • 8 % — Itse kehitetty
  • 5 % — IBM WebSpehre
  • 5 % — Viidakkostore

Muina alustoina mainittiin mm. Drupal, hybris, Kotisivukone, Prospercart, Django, eCommerce, Zen Cart, Joomla ja ShopFactory.

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun