Verkossa myytävien tuotteiden valikoima kytkeytyy sekä tuotteiden luonteeseen että kaupan myyntistrategiaan.
Joitakin tuotevalikoimia (vaikkapa kristallikruunuja, sisustustavaroita tai puhdistusaineita) on tehokasta pitää suuria määriä keskitetyssä varastossa ja myydä niitä verkossa eikä kivijalassa.
Suurikokoisia, särkyviä tai vaikeasti käsiteltäviä tuotteita taas ei kannata lähettää postitse, joten niitä myydään vain kivijalkamyymälässä.
Onko verkkokauppanne tuotevalikoima sama kuin muissa myyntikanavissa?
- 28 % — Rajatumpi kuin muissa myyntikanavissa
- 26 % — Sama kuin muissa myyntikanavissa
- 23 % — Laajempi kuin muissa myyntikanavissa
- 21% — Verkkokauppa on ainoa myyntikanavamme
- 2% — En osaa sanoa
Kysymykseemme siitä, mitä prosesseja verkkokaupan perustaminen eniten muutti, vastasivat miltei kaikki: ”tuotetiedon hallinta”. Myös ”tuotevalikoiman suunnittelu” oli neljänneksi yleisin vastaus eniten muuttuneista sisäisistä prosesseista. Verkkomyyntiin soveltuvien tuotteiden valinta sekä se informaatio, joka tuotteista on tarjottava ostopäätöksen tekemiseksi, ovatkin keskeisiä strategisia kysymyksiä verkkokaupan onnistumisessa.
Myyntiartikkelit ovat useimmiten tavaroita
Kyselyyn osallistuneista verkkokaupoista valtaosa myy kuluttajatavaroita: myynnissä on erityyppisiä tavaroita vaatteista ja sisustusesineistä retkeilytarvikkeisiin ja elektroniikkaan. Muutamat verkkokaupoista myyvät myös elintarvikkeita tai digitaalisia sisältöjä (elokuvat, pelit, verkkokirjat) joko pääartikkeleina tai muiden myyntituotteiden joukossa. Palveluja myydään lähinnä myyntituotteisiin liittyvinä asennuksina tai konsultointeina.
Mitä verkkokauppanne myy? Valitse 1 tai useampi vaihtoehto.
Tavarat | 90 % |
Elintarvikkeet | 8 % |
Palvelut | 8 % |
Digitaaliset sisällöt | 7 % |
Kommentoi