14.1.2016

Siirryin vuonna 2007 ”toimittajapuolelle”, eli aloitin isossa digitoimistossa projektipäällikkönä.  Se oli ensimmäinen kerta kun pääsin näkemään laajemmin erilaisia tarjouksia ja tarjouspyyntöjä, ja aloin hahmottaa miten kotimainen web-markkina toimii. Sittemmin olen toki lukenut tuhansia tarjouksia, erityisesti viime vuosina riippumattomana hankintakonsulttina – mutta nämä ensimmäiset vuodet jäivät hyvin mieleen. Silloin oli nimittäin aivan normaalia, että keskikoisenkin yrityksen tai viraston verkkosivustouudistus maksoi 150 000 euroa. Halvemmallakin saattoi toki saada, mutta jos halusi tehdä asiat kunnolla, niin sen verran se helposti maksoi.

Sittemmin esimerkiksi SharePointin käytöstä web-julkaisualustana on luovuttu, joten webin tekemisen painopiste on siirtynyt yhä vahvemmin digitoimistojen suuntaan. Isot IT-jättiläiset eivät enää ole niin tyypillisiä kumppaneita verkkopalveluiden toteutukseen – edes pelkästään tekniseen toteutukseen. Tämä siirtymä ketterämpiin työkaluihin ja toimistoihin lienee isoin, yksittäinen muutokseen vaikuttanut tekijä.

Muutosta on kiihdyttänyt etenkin WordPressin nousu, joka on parantanut pienten digitoimistojen kilpailukykyä isompia firmoja vastaan. Samalla moni isompi firma on pitkälti lakannut kilpailemasta koko markkinassa.

WordPressin ja sitä käyttävien pienten digitoimistojen nousu viime vuosina on pudottanut tyypillisen konsernisivuston hintalapun jopa alle 50 000 euron. Täten voi sanoa, että tyypillisen verkkosivuston suunnittelun ja toteutuksen kokonaishinnasta on lähtenyt vajaassa kymmenessä vuodessa jopa 100 000 euroa pois.

Samalla on toki tapahtunut paljon muutakin. Erilaiset kotisivukoneet ovat kasvaneet ja kypsyneet. Yksinkertaisen sivuston saa todella halvalla ja laadukkaasti pystyyn tänä päivänä, jos on valmis ottamaan jonkun valmisratkaisun. Kilpailu on siis koventunut erityisesti markkinan ”matalassa päässä”, eli pienten sivustojen ja verkkopalveluiden alueella.

Esimerkiksi keskikokoinen kaupunki saattoi kymmenen vuotta sitten vielä investoida useita satoja tuhansia euroja omaan verkkosivustoonsa – ja saattaa se tietysti näin vieläkin tehdä – mutta enää sen ei ole pakko tehdä niin. Nyt se voi hyvin tehdä sivustonsa WordPressin avulla alle 100 000 eurolla, jopa alle 30 000 eurolla, ja lopputulos voi olla kaikilla mahdollisilla mittareilla loistava!

Jonkin verran tähän muutokseen on tietysti vaikuttanut myös verkkopalveluiden konseptien muuttuminen entistäkin kevyemmiksi, viestinnällisemmiksi ja ”koostavammiksi”. Sosiaalisen median kanavat ovat nousseet isoon rooliin, ja mobiilin merkityksen kasvu on vähentänyt raskasta, graafista kikkailua saiteilla. Tämä kaikki on tehnyt saiteista kevyempiä toteuttaa, joten aivan pelkästään teknisen kehityksen edistyksestä ei ole kyse.

Organisaatioiden ”web-investoinnit” eivät tosin kokonaisuutena ole pienentyneet tässä samalla jaksolla. Varsinkin viime vuosina erilaisten asiointipalveluiden kehitykseen on moni organisaatio panostanut satoja tuhansia euroja, jopa miljoonia. Joidenkin kohdalla voi olla järkevää jopa panostaa mobiilisovelluksiin. Joillekin taas verkkokaupasta on tullut tärkein asia omassa verkkopresenssissä.

Monelle se viestinnällisesti painottunut, moderni verkkosivusto kuitenkin on edelleen tarpeellinen, jopa elintärkeä. Eikä sen enää tarvitse maksaa 150 000 euroa.

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.