Vuoden vaihteessa Suomessa vapautuivat mm. kauppojen aukioloajat, joten moni sivusto saa varmasti nyt keväällä paljon kävijöitä, jotka etsivät tietoa aukioloajoista ja myymälöiden sijainneista – esimerkiksi oman lähikauppansa tai kioskinsa aukioloista.

Aukioloaikoihin ja kauppojen sijainteihin liittyy myös yksi personoinnin tyypillisimmistä ilmentymistä verkkosivustoilla. Nykyisinhän monet julkaisujärjestelmät ja erilaiset lisäpalvelut mahdollistavat oman verkkosivuston personoitumisen käyttäjäkohtaisesti. Näitä mahdollisuuksia aika harva kuitenkin vielä käyttää – ja ne jotka käyttävät, eivät siitä kilpailijoilleen seminaareissa huutele.

Kauppojen helppo löytäminen verkossa on yksi alue, jossa tätä personointia tehdään jo jonkin verran. Esimerkiksi Kesko on ymmärtänyt hyvin mitä varten K-kauppojen sivustolle usein tullaan: 1) löytämään lähin kauppa ja 2) varmistamaan moneenko se on avoinna. Sivusto ei tätä tarjoa valitettavasti aivan etusivulla, mutta kun menee Kaupat-osioon (ja valitsee karttanäkymän), niin sivusto pyytää käyttäjältä lupaa sijaintitietoon, jonka jälkeen se osaa kertoa mikä kauppa on käyttäjän sijaintia lähimpänä. Nokkelasti sivusto osaa myös kertoa kuinka pitkään kauppa on vielä avoinna.

2016-01-13 17.34.04

Yksittäisten liikkeiden sivut ovat myös hyvin optimoitu Googlelle ja näiden sivuilta näkee myös erittäin selkeästi sen miten pitkään liike mahdollisesti on vielä avoinna.

2016-01-13 17.48.03

Myös esimerkiksi R-kioskilla on suoraan etusivulla näppärä toiminto, jolla saa nopeasti listan omaa sijaintia lähimpänä olevista R-kioskeista. Jos R-kioskin listaus vielä näyttäisi mitkä näistä kioskeista ovat avoinna, niin kiireisen mobiilikäyttäjän palvelukokemus olisi jo varsin loistava.

2016-01-13 17.45.40

Muitakin esimerkkejä tästä maasta jo löytyy, mutta nämä mainitut jo varmasti avaavat peruskonseptin siitä mitä personointi voi yksinkertaisimmillaan olla. Muita järkeviä, sijaintitietoa käyttäviä myymälähakuja on esimerkiksi Gigantilla ja Musti&Mirrillä.

Personoinnin käyttäminen kasvaa tällä hetkellä etenkin USA:ssa, jossa on paljon ketjuja, jotka toimivat koko maassa. Tällöin personointia halutaan käyttää ohjaamaan koko sivuston toimintalogiikkaa mahdollisimman paljon. Asiakkaille ei yksinkertaisesti haluta näyttää sisältöjä, tuotteita tai palveluita, jotka eivät ole saatavilla asiakkaan alueella. Suomessa, ja ylipäätään Euroopassa, personoinnin tarve ei ole tyypillisesti yhtä suuri kuin USA:ssa, koska jo kielirajat lokeroivat markkina-alueita tehokkaasti.

Etenkin Suomessa sijaintiin perustuvan personoinnin mahdollisuudet liittyvät eniten juuri isoihin myymäläketjuihin. Esimerkiksi K-rauta käyttää personointia sivustokonseptissaan jo paljon enemmän kuin pelkästään myymälälistauksien parantamiseen. Tällöin aletaan jo olla tasolla, jossa asiakas voi kokea saavansa selkeästi henkilökohtaisempaa ja kohdennetumpaa palvelua. Ja siitähän personoinnissa on oikeasti kyse, henkilökohtaisemman palvelukokemuksen tarjoamisesta.

Tämä artikkeli avasi sijaintiperusteisen personoinnin tyypillisimpiä käyttökohteita. Jatkoartikkeleissa sukelletaan hieman monimutkaisempiin personoinnin käyttötapauksiin. 

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.