Suomessa tuntuu olevan ”appi-buumi”. Moni johtoryhmäkin on innostunut appien kehittämisestä asiakkaille tai jopa omalle henkilökunnalle. Mobiili on kova juttu, ja jotenkin se appien tekeminen on vielä kovempien poikien hommaa.

Noh, onhan oikeisiin appeihin joskus hyvät syytkin. Useimpien ei kuitenkaan appeja kannata tehdä. Esimerkiksi mediatalot ovat jo monella tapaa ohittaneet oman appi-buuminsa ja suurin osa on palannut kehittämään laadukkaita responsiivisia verkkopalveluita. Parina viime vuonna tapahtunut Javascriptin yleistyminen on myös tuonut mahdollisuuden tehdä verkossakin melko toiminnallisia ja monipuolisia juttuja.

Esimerkiksi YLE on tuonut viime aikoina omille sivustoilleen mahdollisuuksia personoida kokemusta, ja muutenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan siihen kuinka sivusto toimii. Näin tavallinen web-sivustokin voi tarjota hyvin henkilökohtaisen kokemuksen.

yle-fi-etusivu-ehdottaa-personointia
YLE:n etusivu ehdottaa käyttöhistoriaan perustuvaa personointia.
yle-fi-etusivu-personoituu.jpg
Personoinnin käyttöönotto muuttaa välittömästi etusivun sisältöä.

YLE:n sivustojen personointitoimintoja voi pitää hyvin edistyksellisinä ja fiksuina. Samalla YLE näyttää esimerkkiä siihen miten web-sivustoista voi tulla älykkäämpiä, ja sitä kautta enemmän sovellusmaisia – eli appsimaisia.

Tällä hetkellä käynnissä olevat EM-kisat tarjoavat toisen hyvän esimerkin juuri YLE:n suunnalta. YLE:n suosittu kisaopas on erittäin monipuolinen, responsiivinen web-sovellus – tai web-sivusto – miten sitä nyt haluaa kutsua. Ja vaikka kyseessä on ihan tavallinen verkkosivuston osio, YLE promoaa kisaopasta kovin ”appimaisesti”, niin lähetyksissä kuin verkkosivustollaan.

jalkapallon-kisaopas

Kisaopas on tehty nimenomaan kännykällä käytettäväksi ja siinä se onkin parhaimmillaan.

yle-kisaopas-esimerkki

Kisaopas on hyvä esimerkki web-sivustosta, joka venyttää jo ”sivuston” käsitettä enemmän sovelluksen suuntaan, ja antaa konkreettisen mallin siitä, että web-sivusto voi vuonna 2016 muistuttaa hyvin paljon mobiilisovellusta. Web-sivusto voi tarjota valintanappuloita, suodatusvalintoja, välilehtiä, liikuteltavia taulukoita, videoita ja paljon muuta.

YLE:n Urheilu-osio jo personoituu hyvinkin tarkasti sen mukaan mitä käyttäjä valitsee. Kisaopaskin voisi personoitua esimerkiksi sen mukaan mitkä ovat käyttäjän suosikkijoukkueet. Ei varmasti ole kuin ajan kysymys, että tämäntyyppisiä toimintoja nähdään enemmän web-sivustoilla.

Kaikkeen ei toki web-sivusto veny. Vielä ei web-sivusto pysty tarjoamaan notifikaatioita, offline-tallennusta tai vaikkapa luotettavaa aikaisemman session muistamista – mutta usein pärjätään ilmankin. YLE:n kisaopas näyttää hyvää esimerkkiä.

PS. Myös Washington Postin demosaitti tarjoaa näkymän tulevaisuuteen. Sivusto hyödyntää Googlen Progressive Web Apps -teknologiaa, joka mm. mahdollistaa offline-tallennuksen. Kannattaa surffailla sivustolla, ja sitten laittaa lentokonemoodi päälle puhelimessa, ja yrittää sen jälkeen jatkaa surffailua (juonipaljastus: sivusto onkin tallentanut osan itsestään paikallisesti ja toimii edelleen!).

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.