21.2.2017
Viime vuoden aikana nousivat ”Web-ostajan opas” -blogimme sekä sen sisarblogin Vierityspalkin lukijakunnan keskuudessa kaikkein suosituimmiksi sellaiset jutut, jotka liittyivät karkeasti ottaen johonkin näistä aihepiireistä:
- Hankinta julkisella sektorilla
- Asiakastarinat
- Toimittajakumppanit, hinnat ja työkalut
Hankinta julkisella sektorilla
Web-ostajan oppaan suosituimmaksi aihepiiriksi nousi ’julkishallinnon hankinnat’, ja erityisesti hankinnan toimintamallien kritiikki. Vuoden 2016 ylivoimaisesti luetuin blogiartikkeli oli Julkishallinnon IT-ostaja: Harkitse tarkkaan Hanselin puitesopimuksia. Toiseksi suosituin artikkeli oli niin ikään julkishallintoon liittyvä lyhyt ”komiteamietintä” aiheesta Julkisen kilpailuttamisen välttely jänskissä mittasuhteissa.
Myös Julkisissa hankinnoissa on vain yksi ero yksityiseen puoleen oli yksi luetuimmista teksteistä. Jutussa tiivistetään yksityisen ja julkisen sektorin kilpailutusten välinen ero siitä, miten tarjoajien kanssa sopii neuvotella. Sittemmin kuitenkin hankintalain uudistus tämän vuoden alussa on tuonut tähän pienen muutoksen (mikäli hankinta jää EU-kynnysarvon alle): tarkennusta löytyy artikkelistamme Uusi hankintalaki: Miten verkkopalvelun ostaminen muuttuu?.
Muita julkista sektoria käsitteleviä suosittuja artikkeleita olivat mm. Kuntasivuston uudistajan ahdistus sekä Saako julkishallinto ostetuksi huippusuunnittelua?.
Myös Vierityspalkin puolella julkishallinto ja ylipäätään julkisen sektorin aiheet kiinnostivat lukijoita. Suosittuja artikkeleita olivat mm. YJA puhuttaa ja pelottaa valtionhallinnossa sekä Tiera ajaa alas ylläpitämänsä kaupunkisivustot vuodenvaihteessa.
Asiakastarinat
Case-esittelyt tuntuvat aina kiinnostavan ihmisiä, joten toisten kokemuksista kertovat blogijutut nousevat usein suosikkilistalle.
- Suosituin case-esittely oli Liikennevirasto.fi-palvelusta kertova Miten käy virkamiehiltä palvelumuotoilu? Liikenneviraston case nostaa esiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun mahdollisuuksia verkkopalvelu-uudistuksessa.
- Toinen erittäin suosittu case oli Luken eli Luonnonvarakeskuksen verkkopalvelu-uudistuksesta kertova juttu: Luonnonvarakeskus ei pelkää järjestelmäkirjoa. Tässä asiakastarinassa pohditaan etuja ja haasteita sellaisessa tilanteessa, kun verkkopalvelun tiedot ylläpidetään useilla eri järjestelmäalustoilla.
- Yksityiseltä sektorilta suosituin case oli Uusi Atria.fi osana suurta suunnitelmallista palapeliä. Siinä kuvataan Atria-konsernin pitkäjänteinen suunnittelutyö verkkopalvelukanaviensa kokonaiskonseptin uudistamiseksi.
- Myös Valmetin verkkopalvelu-uudistuksesta kertova Valmet.com-uudistuksessa vaikeinta oli aloittaminen oli erittäin luettu. Valmetin asiakastarinan opetuksena on se, että uudistusprojektiin on tartuttava määrätietoisesti, jotta se ei jää loputtomiin roikkumaan ja odottamaan ”oikeaa ajankohtaa”.
Mikäli käytännön kokemukset muista asiakkaidemme projekteista kiinnostavat, jutut löytyvät myös koostettuina: Case-esittelyt.
Toimittajakumppanit, hinnat ja työkalut
Vierityspalkissa seurataan kotimaisia web-alan trendejä, tapahtumia ja toimistoja. Käytännönläheisiä aiheita teksteissä ovat mm. verkkopalveluiden ja verkkokauppojen uudistukset, projektien johtaminen, digitoimistot sekä erilaiset julkaisujärjestelmät.
Luetuin Vierityspalkin artikkeli vuonna 2016 oli jo vuoden 2015 marraskuussa julkaistu
Verkkokauppojen tekijät Suomessa 2015: toimistot ja järjestelmät. Vuonna 2016 julkaistuista artikkeleista suosituin oli Mikä WordPress-toimisto oikeasti tuntee WordPressin? Nämä artikkelit poikivat myös huomattavan määrän kommentteja, mikä johtunee siitä, että jotkut toimijat kokevat tulleensa arvostelluiksi. Ylipäätään lukijoiden osallistuminen kommentoimalla on Vierityspalkissa huomattavan aktiivista. Vuoden 2016 viimeisenä artikkelina 20.12. julkaistu Intohimoisimmat Drupal-toimistot Suomessa keräsi myös alle kahden viikon aikaikkunassa erittäin mukavasti lukukertoja.
Yksittäisen artikkelien lisäksi Vierityspalkissa suosittuja ovat myös jatkuvasti päivittyvät listaussivut: Avoimet työpaikat, Julkaisut, johon on koottu julkaistuja verkkopalveluita ja -kauppoja sekä Toimistot, jossa on listattu kotimaisia WordPress- ja Drupal-osaajia.
Hinnat kiinnostavat aina. Erityisesti silloin, kun verkkopalvelu-uudistus on pian edessä. Hinnoittelua avaavista artikkeleista luetuimpia olivat Verkkosivustojen hinnat ovat laskeneet dramaattisesti sekä Paljonko WordPress-verkkopalveluprojekti maksaa?.
Myös markkinoinnin automaatio sekä verkkokauppa kiinnostivat lukijoitamme. Web-ostajan oppaaseen kirjoitetut Erilaiset markkinoinnin automaation järjestelmät sekä koko trenditermiä avaava Mistä markkinoinnin automaatiossa on kyse? olivat suosittuja. Myös verkkokauppojen konseptit ja näihin sopivat järjestelmät kiinnostivat.
CMS-alustoja ruotivat Liferay DXP – huulipunaa possulla sekä Episerverin haastajat, joka kartoittaa erilaisia .NET-vaihtoehtoja, keräsivät mukavasti lukijoita. Lisäksi pohdinta Mitä etuja kaupallisesti lisensoidut verkkopalvelualustat tarjoavat avoimen lähdekoodin tuotteisiin verrattuna? herätti kiinnostusta.
Muita luetuimpia artikkeleita
Muista luetuimmista artikkeleista esiin on nostettava Oletko hankala asiakas? Testaa itsesi!, johon on koottu tyypillisiä toimittaja-asiakas -suhteen haasteita. Aihetta lähestytään hieman pilke silmäkulmassa ja juttu onkin ollut joulukuun julkaisupäivään (7.12.2016) nähden todella suosittu.
Muita luettuja tekstejä olivat mm. lokalisointia käsittelevä Valtion lippu ei ole symboli kielivalinnalle sekä mobiiliratkaisuja kritisoiva Kolme syytä olla panostamatta mobiilisovelluksiin.
Mitkä intranet-aiheet kiinnostivat vuonna 2016:
Kommentoi