5.9.2017
Vuoden aikana on julkaistu herkullisia ja fiksuja uusia verkkopalveluja, joiden konseptoinnissa, määrittelyssä tai kilpailutuksessa North Patrol on ilokseen saanut olla mukana.
Uudet julkaisut kannattaa katsastaa inspiraation lähteeksi – mikään ei estä kopioimasta kiinnostavimpia ratkaisuja oman verkkopalvelun kehittämiseen!
Käyttökokemuksen kunniamaininnat
Vuoden hyvännäköisimmän palvelun palkinnon voittaa Atrian Lihakauppa. Atrian uudistaessa vaiheittain kaikkia verkkopalvelukanaviaan yhtenä keihäänkärkenä on huipputuotteita myyvä erikoiskauppa, jonka design on lumoava: Lihakauppa niveltyy johdonmukaisesti Atrian muihin julkisiin palvelukanaviin, jotka ovat myös linjakkuudessaan ja näyttävyydessään esimerkillisiä. Atrian kuluttajasivuston tuotehaku edustaa suodatustoimintojen aatelia: |
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin myyntituotteena ovat koulutukset. Uudessa verkkopalvelussaan XAMK esittelee koulutustarjontaansa, kehittämishankkeitaan ja palvelujaan innostavalla, elämyksellisellä tavalla. Panostus selkeyteen ja seurattavuuteen näkyy käyttökokemuksessa: |
Verohallinto teki arvokkaan ponnistuksen jäsennelläkseen byrokraattiset tietomassat uuteen uskoon. Uudistuksessa syntyi selkeästi hahmotettava käyttöliittymäratkaisu, jonka ymmärrettävyys varmistettiin tinkimättömällä käyttäjätestauksella: |
Toimivia palvelu- ja tuotekatalogeja
Suomen suurin sähkötarviketoimittaja SLO uudisti verkkokauppansa tukemaan liiketoimintatavoitteita. Uusi kauppa tuo esiin tarjouksia, suosituksia ja tuotevalikoimaa niin selkeästi, että ostoksia tekee mieli tehdä, vaikka remonttia ei olisi tiedossakaan: |
Oikeusministeriö on rakentanut kansalaisille suuren määrän aloite- ja kannanottopalveluja, joilla jokainen voi osallistua päätöksentekoon. Kaikkien näiden palvelujen ajankohtaisvirrat ja päätöksenteon periaatteet kokoaa näpsäkästi yhteen Demokratia.fi, joka auttaa aktiivikansalaista pysymään ajan tasalla: |
Labquality Oy:n niche-palvelut laadunvarmistuksesta ovat maallikolle vaikeasti avautuvia. Sivustouudistuksessa on löydetty selkeitä ja helposti lähestyttäviä tapoja palveluesittelyihin. Erityisesti näppärästi suodatettava tuotehaku on ihailtava parannus asiakkaan käyttökokemukseen: |
Kojamon (entinen VVO-konserni) vallankumouksellinen konsepti-idea asuntomarkkinoille on ollut vuokra-asunnon valinta ja hankinta verkkokaupasta. Lumo-verkkokauppa on hiottu esimerkillisen helppokäyttöiseksi ja prosessia opastavaksi verkkopalveluksi: |
Kirjavien kohderyhmien puhutteleva tavoittaminen
Messukeskuksen järjestelmäuudistuksessa luotiin tehokkailla ratkaisuilla messupalveluista keskitetty esittelysivusto sekä helposti monistettava sivupohjamalli yksittäisten messujen sivuston luomiseen omalla ilmeellä, esimerkkeinä Yritys 2017 -messut ja Markkinoinnin viikko: |
Folkhälsan käänsi organisaatiolähtöisen verkkopalvelunsa ylösalaisin, ja uudella sivustolla kunniapaikan saavat kohderyhmittäin jäsennellyt asiakaspalvelut. Kuvat havainnollistavat palveluja ja auttavat hahmottamaan palvelumuotojen kirjoa: |
Mannerheimin Lastensuojeluliitto halusi selkeyttä ja raikkautta massiiviselle tietosivustolleen. Kohderyhmittäin jäsennellystä verkkopalvelusta etsityt tiedot on helppo hahmottaa, ja aktivoiva jäsenhankinta on vahvasti esillä: |
Kuntoutussäätiön sivustouudistuksessa haettiin verkkopalvelujen käyttökokemukseen samaa energisyyttä, jota säätiö pyrkii palveluillaan levittämään: |
Kaupunkisivustojen kermaa
Suomen kunnilla on haasteellinen tehtävä, kun verkkopalvelussa pitäisi esitellä selkeästi kuntalaiselle tarjolla olevat palvelut, byrokraattiset hallintotiedot, ajankohtaistapahtumat ja elinkeinotoiminnan tukipalvelut. Samaan aikaan pitäisi houkutella matkailijoita ja uusia asukkaita elämyksellisesti.
Kunnan verkkopalvelun pitää olla äärimmäisen helppokäyttöinen ja käytännön standardeja noudatteleva, mutta samalla pitää huolehtia kaupungin omintakeisen ilmeen ja imagon säilyttämisestä.
Asiakaskunniltamme tämä on onnistunut erinomaisesti:
Miten verkkopalvelu-uudistus sujui?
Verkkopalvelujaan uudistaneet asiakkaamme kertovat blogissamme siitä, miten uudistushanke sujui ja mitä siitä on opittu:
Messukeskus korvasi vanhan SharePoint-ratkaisun modernilla ja helpommin ylläpidettävällä verkkopalvelukokonaisuudella:
» CASE: Messukeskuksen verkkopalveluiden digiloikka
XAMKin verkkopalveluja rakennettiin rohkeasti tulevaisuuteen, joka ei ollut kovin selvänä näkyvissä:
» CASE: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu rakensi verkkosivunsa rohkeasti vaiheistaen
Rauman kaupunki sai vihdoinkin sellaisen verkkopalvelun, jonka oli halunnut:
» CASE: Rauman kaupunki vaihtoi julkaisujärjestelmää onnistuneesti
Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Kommentoi