27.2.2018
Olen ollut mukana useammassa web-uudistuksessa, joiden käynnistämisen tärkeimpiä syitä on ollut ”siitä kamalasta megamenusta” eroon pääseminen. Silti koko ajan julkaistaan uusia verkkopalveluja, joiden päävalikosta lävähtää työpöytänäkymässä esiin jättimäinen megamenu.
Onhan se näppärä tapa päästä siirtymään suoraan jollekin verkkopalvelun alasivulle. Mutta näppärä kenelle? Millaisessa käyttötilanteessa? Useimmissa tapauksissa megamenu tuottaa palveluntarjoajalle enemmän haittaa kuin hyötyjä.
Yritän selittää megamenun ongelmia käyttämällä hölmöä esimerkkiä keksitystä elintarvikemyymälästä:
1. Osion etusivua ei ole
Mitä tapahtuu, kun klikkaan linkkiä päänavigaatiovalikosta? Yleisin odotus lienee se, että käyttäjä siirtyy osion etusivulle eli ”laskeutumissivulle”, joka esittelee tämän osion teemat ja sisällöt, ja antaa kokonaiskuvan niistä tiedoista ja palveluista, joita tässä osiossa esitellään.
Kovin yleisesti megamenu-ratkaisuissa toteutus on kuitenkin tehty niin, että valikkokohdan klikkaaminen vain avaa ja sulkee megamenun: sivua ”HeVi-osasto” ei ole olemassakaan.
Palveluntarjoajalle tämä ”osion etusivu” on tuhannen taalan paikka antaa orientaatio hedelmä- ja vihannestarjontaan, korostaa kuukauden hedelmiä tai kasvisreseptejä ja välittää yleiskuva siitä, millä rakkaudella HeVi-tiskiä ylläpidetään.
Jos tätä laskeutumissivua ei ole, nämä mahdollisuudet menetetään. Käyttäjä haluaisi ehkä lukea tietoa nimenomaan HeVi-osastosta kokonaisuutena, mutta sitä ei anneta ☹
2. Megamenu varastaa pinta-alaa
Ensimmäiset megamenu-toteutukset tehtiin hiiren hover-toiminnolla herkästi avautuviksi. Kun käyttäjä surffasi sivustolla lueskellen tietoja ja siirrellen hiirtään huolimattomasti, saattoi milloin tahansa sisältönäkymän peittää megamenun lakana, joka putkahti tahtomatta silmille ja esti näkemästä sivun sisältöä. Käyttäjille tämä oli kiduttavaa, joten suunnittelijat hakivat korjausliikkeitä.
Myös tablettilaitteiden ja muiden kosketusnäyttöisten vehkeiden yleistyminen johti siihen, että megamenun näyttämisessä ei voitu nojata yksinomaan hiiren sutimisen hover-toimintoon. Niinpä käytännön standardiksi muodostui se, että megamenu avautui vasta päänavigaation valikkokohtaa klikkaamalla, ja toinen klikkaus sulki sen.
Jotta avautuva megamenu ei peittäisi sivulla näkyvää sisältöä, sivupohjat ryhdyttiin suunnittelemaan alusta asti sellaisiksi, että niiden yläreunassa on ”tyhjää” tilaa, johon megamenun sopii pullahtaa. Koska tilaan voi ilmestyä mikä vain päänavigaation valikoista, täytyy tila varata lähtökohtaisesti sille kaikkein eniten tilaa vievälle valikolle:
Megamenu aiheuttaa siis tyypillisesti sen, että työpöytänäkymässä (monitorilla, läppärillä tai tabletilla) uudelle sivulle tullessaan surffaaja ei näe ensisilmäyksellä sivun sisällöstä mitään.
Toki visuaalisuus ja laajat kuvapinta-alat ja fiiliskuvat ovat #tätäpäivää, mutta pienenkin selailuhetken jälkeen käyttäjää alkaa todella ärsyttää, ettei mitään infoa anneta ilman sivun vierittämistä alaspäin.
Jos megamenulla oli tarkoitus säästää aikaa ja klikkauksia, tämä vaivattomuus nollautuu sillä, että jokaista näkymää on joka tapauksessa ensiksi vieritettävä puolitoista näyttöä alaspäin. Vaikka kuvat ovat kivoja ja tehokkaita, haluaisin uskoa, että sivun tietosisältöjen silmäily on edelleen verkkosivujen tärkein käyttötapaus?
3. Megamenu on hälyinen
Suunnittelija ajattelee helposti, että megamenusta on helppoa löytää etsimänsä, kun kaikki teema-aiheet ovat siinä yhtä aikaa hahmotettavissa ja vertailtavissa. Todellisuudessa kuitenkin megamenun valintakohdat tuottavat paljon hälyä, josta on vaikeaa hahmottaa kokonaisuutta ja löytää oman tiedonhalun kohdetta:
Vaikka megamenu esittelee kokonaisuuden, kokonaiskuva ei hahmotu. HeVi-osastolla on tarjolla hedelmiä, marjoja, juureksia ja vihanneksia, mutta nämä pääkohdat eivät käytännössä nouse esiin luettelomaisesta esitystavasta – niiden fontti tai versaalilla kirjoittaminen tai ryhmittely ei ikävä kyllä auta.
Periaatteessa ”valkosipulin” löytäminen tältä Hevi-osastolta pitäisi olla helppoa ja nopeaa, mutta käyttäjä joutuu tankkaamaan megamenun kohdat keskittyneesti läpi pystyäkseen bongaamaan sen valikon kaikkien kohtien joukosta.
4. Kaikki linkit näyttävät samanarvoisilta
Megamenun esitystapa johtaa siihen, että kaikki sen linkit ovat samanarvoisia. Kumkvatti näyttää yhtä tärkeältä kuin appelsiini, vaikka epäilemättä sekä ostaja että myyjä ovat enemmän ja useammin kiinnostuneista appelsiineistä.
Megamenun linkkiluetteloon syntyy myös väkisinkin rinnastuksia, joissa valikon linkit ovat funktioltaan hyvin erilaisia: kaalin, parsan ja sipulin joukkoon joudutaan tuuppaamaan myös ”Valitse oikea vihannes”.
Esitystapa johtaa myös siihen, että valikkoon syntyy helposti kaatoluokkia. Kun ihan kaikista erinimisistä ja vaihtelevasti saatavista marjoista ei ole omaa sivua, synnytetään kirsikan, mustikan ja vadelman rinnalle kohta ”Muut marjat”. Käyttäjä joutuu tekemään kognitiivisesti kuormittavan analyysin siitä, olisiko hänen etsimänsä marja näkyvissä luettelossa, tai kenties tässä ”muut”-osastossa.
Hyvän sisältöjäsennyksen periaatteiden mukaan ne ”muut marjat” olisi syytä esitellä ”Marjat”-sivulla, mutta se ei ehkä kannata, koska…
5. Kukaan ei klikkaa MARJAT-sivua
Megamenu antaa käyttäjälle todella vahvan viestin siitä, että tässä ovat sisältömme, valitse näistä se mikä kiinnostaa. Jos käyttäjä on marjoista kiinnostunut, hän yrittää löytää marjojen listalta mahdollisimman täsmällisesti sen tai ne, jotka ovat hänelle kiinnostavia. Julma totuus on se, että kukaan ei klikkaa megamenusta auki sivua ”Marjat”, vaikka tämä sivu voisi kertoa juuri sen tiedon, jota käyttäjä on todellisuudessa etsimässä.
Jos tätä on vaikea uskoa, luota Vero.fi-palvelun sadalla testikäyttäjällä saatuun löydökseen: käyttäjiä on todella vaikea saada klikkaamaan megamenun otsikkotasoja, koska käyttäjät yrittävät aina löytää mahdollisimman yksityiskohtaisen linkin valikosta. Otsikkotasoihin suhtaudutaan niin kuin ne eivät olisi linkkejä lainkaan:
Kun megamenun lähtökohtainen tarkoitus on tarjota osiosta sekä ”kakkostason” että ”kolmostason” sivut kätevästi, tehokkaasti ja näkyvästi saataville, tämä johtaakin ikävästi siihen, että kakkostaso lakkaa olemasta. Kukaan ei käy noilla kakkostason sivuilla!
Suurin osa tietopainotteisista verkkopalveluista jäsentyy kuitenkin niin, että tärkein tietoaines on noilla kakkostason sivuilla, ja kolmostasolla on tyypillisesti yksityiskohtaisempaa, tarkentavaa tietoa spesiaalitapauksista. Näille verkkopalveluille on todella tuhoisaa, jos olennaisin tietoaines ei löydy.
6. Megamenu pakottaa puuhierarkiaan
Megamenun esitystapa pakottaa väkisinkin keksimään sivuille yksiselitteisen hierarkkisia ryhmittelyjä: sivut muodostavat perheitä, joiden ”äitinä” on jokin otsikkokategoria, ja näihin ryhmittelyihin ei oikein mahdu rajanylityksiä.
”Valkosipuli” ja ”Pinaatti” on laitettava Vihannekset-ryhmään, kun ne kuuluvat tähän luokkaan, vaikka käyttäjä ei sitä välttämättä tietäisikään. Tiukasta taksonomiasta syntyy helposti ”juridista saivartelua”, jonka seurauksena syntyy esimerkiksi epäintuitiivinen ja käyttäjälle vieraannuttava ”Epähedelmät”-luokka. Kun HeVi-osaston kasvitieteellinen asiantuntija ei hyväksy mansikkaa ”Marjat”-luokkaan, pakotetaan käyttäjäpoloinen opiskelemaan itselleen ihan vieras luokittelumaailma.
”Tomaatti” on itse asiassa kasvitieteellisesti marja ja hedelmä, mutta arkiajattelussa vihannes, joten sen pitäisi kuulua kaikkiin noihin luokkiin: megamenussa kuitenkaan ei kannata näyttää samaa linkkiä monen otsikon alla. Yksi alasivu ei siis voi olla useamman teema-aiheen sisältönä.
Megamenun tiukka hierarkkinen jako ”eheisiin tuoteperheisiin” tekee myös mahdottomaksi useinkin tarpeelliset ”väliluokat”: jos haluaisit kirjoittaa yhteenvetosivun ”sitrushedelmistä”, mihin sellainen sijoittuisi?
Verkkopalvelun rakennehierarkian suunnittelu on tietysti aina hankalaa ja kompromisseja vaativaa, mutta megamenun esitystapa tuottaa vielä ylimääräisen rajoittavan tekijän siihen, millaisella ryhmittelylogiikalla verkkopalvelun sisältöjä voidaan tarjoilla käyttäjälle.
7. Jos sivu ei näy megamenussa, sitä ei ole
Megamenun vakavin ongelma on se, että megamenu näyttää sisällysluettelolta: esitystapa antaa ymmärtää, että tässä ovat kaikki HeVi-osastomme tuotteet. Kun megamenusta ei löydy kakin ja kiivin välistä karambolaa, tulkitsee käyttäjä heti, ettei karambolaa ole saatavilla. Pettymys ja (mahdollisesti väärä) mielikuva syntyy heti megamenusta, eikä käyttäjä ryhdy selvittelemään jostain ”Hedelmät” tai ”Kauden hedelmät” -sivulta, mahtaisiko siellä olla mainintaa karambolan saatavuudesta.
Tämä johtaa myös palveluntarjoajan huolehtimaan pikkutarkasti siitä, että kaikki HeVi-osaston myymät tuotteet näkyvät megamenussa. Kastanjalle, kiwanolle ja kvittenille väännetään väkisin oma sivu, vaikka niistä ei olisi juuri mitään sanottavaa, vain jotta ne saataisiin näkymään megamenussa muiden hedelmien kanssa.
Näin megamenu paisuu paisumistaan, ja olennaisten linkkien hahmottaminen valtavalta listalta käy yhä vaikeammaksi. Megamenun piti helpottaa asioiden löytämistä, ja nyt se vain hämmentää tarjonnan kokonaiskuvaa.
Jos verkkopalvelun päätoimittaja on ajatellut pitää megamenun karsittuna ja hallittuna siten, että siihen valikoidaan vain tärkeimmät sivut, hän kohtaakin painostusta ja uhkailua: palveluntarjoajan organisaation sisällä ryhdytään käymään painia siitä, kuka saa itselleen rakkaat tuoteperheet esille megamenuun, ja miten näkyvästi. Megamenusta tulee taistelukenttä, jonne organisaation eri toiminnot ja asiantuntijat haluavat kilvan nostaa esiin itselleen tärkeitä aiheita.
Käyttäjän tarve ja palveleminen jää tässä kisassa jalkoihin.
Näiden vakavien ongelmien vuoksi minä olen päätynyt suosimaan sitä, että verkkopalvelun navigointilogiikkaan haetaan ensisijaisesti mitä tahansa muita ratkaisuja kuin megamenu. Ja jos megamenu kuitenkin katsotaan tehokkaimmaksi navigointiratkaisuksi, se suunnitellaan siten, että edellä esitetyt seitsemän ongelmaa pystytään ratkaisemaan.
Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Muita käyttöliittymäsuunnittelun perusasioita:
27.2.2018 at 10:18
Mitä parempia vaihtoehtoja olisi? Sivustolla on n. 7600 sivua, joista puolet on sisältöä ja puolet solmukohtia, jotka kokoavat sisältöjä aiheiden mukaan.
TykkääLiked by 1 henkilö
27.2.2018 at 12:27
No niinpä! Kun sivusto on sellainen tuhansien sivujen wikipedia, niin käyttäjille on vähän pakko tarjota hakupohjaisia selailukeinoja tai kategorioihin perustuvia linkkilistoja, jotta nämä voisivat löytää tietomassasta oikean sivun. Epäilemättä kuitenkaan selailua tai tiedon etsintää ei juurikaan auta, jos ne tuhat sivua läpsäytetään linkkilistana esille ”megamenun” muodossa?
TykkääTykkää
28.2.2018 at 20:38
Onko tietoa, paljonko näillä 7600 sivulla on kävijöitä heikoimmillaan. Tietämättä, mistä toimialasta ja tahosta on kyse niin veikkaisin, että hyvällä rationalisoinnilla ja näkemyksellisellä sisältö-, sivu- ja rakennesuunnittelulla tosta päästäisiin helposti alle 1000 sivuun. Samalla voitaisiin suunnitella rakentaa joku järkevämpi navigaatio tuolle.
7600 sivua kuulostaa, ikävä kyllä, siltä, että organisaatiolla ei ole minkäänlaisia sisällön hallinta-, omistajuus- ja toimituskykyjä. Ja jos näin on niin ei siinä mitkään menu- tai navigaatioratkaisut auta.
TykkääTykkää
1.3.2018 at 09:32
Kiitos vinkeistä!
TykkääTykkää
27.2.2018 at 11:12
Listauksesta jäi kokonaan pois saavutettavuus. Megamenuista on vaikea saada esteettömät ja yleensä ruudunlukulaitteella selaavat joutuvat turhaan kahlaamaan hirveän määrän linkkejä läpi päästäkseen esimerkiksi päävalikon viimeiseen kohtaan. Esteettömyys tulee Suomen lainsäädäntöön pakolliseksi syksyllä ja silloin viimeistään toivon mukaan megamenuratkaisut vähenevät kun joudutaan oikeasti miettimään käytettävyyttä.
Parempi vaihtoehto on rakentaa koko sivusto niin, että sisältöä on jäsennelty selkeästi etusivulta saakka järkevästi mietityin elementein, alasivujen tukiessa selattavuutta vaikkapa omilla alasivukohtaisilla elementeillään tai linkkilistoillaan. Toimiva haku laajoilla sivustoilla on tärkeä komponentti.
TykkääLiked by 1 henkilö
27.2.2018 at 12:36
Kyllä! Palveluntarjoajan pyrkimys siihen, että megamenun linkeistä pääsisi tehokkaasti ja sujuvasti siirtymään etsimälleen sivulle, tuhoutuu todella tehokkaasti, jos skriptatun megamenun esteellisyyden vuoksi linkkiä ei pääse käyttämään ollenkaan.
TykkääTykkää
28.2.2018 at 21:13
Kiitos kirjoituksestasi. Jokainen seitsemästä kohdasta kaipaa kuitenkin perusteluja, mielellään tutkimuksiin pohjautuvia sellaisia, ennen kuin itse ostan tämän kirjoituksen kohdat. Esimerkiksi kohdassa viisi linkitettiin vero.fi -juttuun, mutta kyseisellä sivulla ei mainittu sinällään mielenkiintoisen oloista löydöstä mitenkään. Haastaisin sinut avaamaan jokaisen kohdan omana kirjoituksenaan tutkimustietoon perustuen hieman kattavampana.
Jakob Nielsen suosittelee mega menujen harkittua käyttöä ( https://www.nngroup.com/articles/mega-menus-work-well/ ). Hän myös esittää, että saavutettavuuden vuoksi pääkohdan olisi hyvä olla klikattavissa, jolloin ruudunlukulaitteella ei tarvitse kahlata valikon kaikkia kohtia läpi.
Kohdat 3 ja 4 riippuvat mielestäni esitystavasta, eivätkä ole niinkään mega menun ominaisuuksia.
Olen joka tapauksessa samaa mieltä, että kaikille sivustoille mega menu ei ole oikea ratkaisu. Esimerkiksi verkkokaupassa pystymallin valikko sivuston reunassa voi toimia paremmin, jos jo päätasolle tulee niin monta kohtaa, ettei niitä voi pilkkoa järkevästi vaakamallin valikon pääkohdiksi.
Kiitos keskustelun herättämisestä!
TykkääLiked by 1 henkilö
28.2.2018 at 22:14
Älyttömän hyvä tarkennus, koska oletkin juuri villakoiran ytimessä! Niinkuin Nielseninkin esimerkeistä paistaa, megamenu on aloittanut voittokulkunsa nimenomaan verkkokaupoista, ja niihinhän se on ihan fantastinen ratkaisu. Tyypillisessä verkkokaupassahan megamenu on juuri se, mitä käyttäjä haluaa: kukaan ei ole etsimässä ”Naisten vaatteita”, vaan toppeja, paitapuseroita tai alusvaatteita. Megamenusta löytyvät linkit niihin ymmärrettävästi jäsennettyinä ryhminä, ja megamenun otsikkosivua (”Naisten vaatteet”) ei ole edes järkevää klikata. Kun tällainen megamenu sisältää riittävän vähän kohtia, ja kun se on teknisesti hyvin toteutettu, se on nimenomaan ihanneratkaisu kauppiaan tarpeisiin.
Minun ahdistukseni aiheuttaa se, että tämä verkkokauppojen käyttötarpeeseen hiottu ”tuoteryhmävalitsin” on nyt valjastettu sellaiseen käyttötarkoitukseen, johon se ei yhtään sovi. Kun laajojen, informatiivisten ja tietorakenteeltaan hierarkkisten sivustojen selailutarve on kovin toisenlainen kuin verkkokaupassa tuotteiden vertailu, ei muodoltaan saman käyttöliittymäelementin kopiointi tuotakaan samaa laatua käyttökokemukseen.
Yritän laatia jatkojutun, jossa hahmottelisin vaihtoehtoja tuolle megamenu-lakanalle informatiivisen sisältösivuston esitystapana. Geneeriset esimerkkimallit ovat tietysti aina niin naiveja, että hävettää jo etukäteen 🙂 Tuosta hölmöstä ”Ostoskori.fi”-esimerkistänikin tajusin vasta nyt, että jos tuo palvelu olisi verkkokauppa, josta niitä appelsiineja ja kumkvatteja saa ostaa, niin pienin viilauksin tuo megamenu olisi käyttöliittymänä ”ihan jees”.
TykkääTykkää
4.5.2018 at 13:59
Megamenu on työkalu kuten keittiöveitsi tai pora. Sitä voi käyttää hyödyllisesti. Ei ole työkalun vika, jos osaamaton käyttäjä, suunnittelija tai toimeksiantaja käyttää sitä väärin, tarpeettomasti tai tuhoisasti. Jättimenu auttaa käyttäjää navigoimaan suoraan pihviin ilman, että hän on pakotettu kulkemaan osioiden aloitussivujen kautta, jotka ovat kuorrutettu toissijaisella sisällöllä. Toimivan valikon saa rakennettua yhdessä käyttäjien kanssa vaikka korttisorttauksella ja/tai poimimalla palvelun analytiikasta käytetyimmät sivut. Ymmärrän kirjoittajan tuskan, kun surkeita megamenuja on niin paljon. Mobiilikäytössä ne ovat eittämättä piinaavia. Olisin toivonut näkeväni kirjoituksessa terävää tai rakentavaa argumentointia. Nyt se on trollihko yritelmä.
TykkääTykkää