Pauligin Mun Kahvi -digipalvelu kannustaa yksilöllisen kahvipaketin suunnitteluun

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Verkkokaupankäynti kehittyy vähitellen kohti yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Kehityksen taustalla ovat kuluttajakäyttäytymisen trendit, joihin pyritään vastaamaan mahdollisuuksien mukaan. Tänä päivänä yhä useampi valinta tehdään arvojen pohjalta. Eettisyys, nautinnollisuus ja elämyksellisyys ovat esimerkkejä näistä tekijöistä. Valintamme eivät aina ole rationaalisia, eivätkä edes johdonmukaisia, mutta yhä enenevissä määrin ne ovat täysin yksilöllisiä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

3.10.2018

Mikko Jokela

Yksilöllisiä tarpeita huomioivia verkkopalveluja on maailmalla jonkin verran, mutta Suomessa näitä on vielä suhteellisen vähän. Yksi käytännön esimerkki yksilön tarpeita palvelevasta ja vuorovaikutteisesta verkkopalvelusta on hiljattain lanseerattu Pauligin Mun Kahvi, jonka avulla kuluttajat voivat ostaa itse suunnittelemiaan kahvipaketteja.

Palvelun vastaanotto on ollut erittäin myönteinen. ”Olemme saaneet valtavasti positiivista palautetta. Mun kahvi on inspiroinut sekä kuluttajia että yritysasiakkaita. Kyselyitä ja tilauksia on tullut mukava määrä”, kertoo Pauligin markkinointiasiantuntija Maria Väisänen, joka on ollut vahvasti mukana palvelun kehityksessä. Esimerkkejä tilauksista ovat muun muassa kahvit yrityksen logolla messuille, ristiäiskahvi ja kaveriporukan oma kahvi, joten personoidut tuotteet todella herättävät kiinnostusta.

Tutustu Mun Kahvi -palveluun >>

Mistä koko idea sai alkunsa?

Paulig on jo pitkään myynyt personoituja kahveja yritysasiakkailleen. Tuotannolliset valmiudet tällaiseen ovat siis olleet jo jonkin aikaa, mutta aiemmin eriä on tuotettu vain yksittäistapauksina valikoiduille B2B-asiakkaille, jotka ovat esimerkiksi jakaneet näitä joululahjoiksi omalle henkilöstölleen. Aiemmin kuluttajilla ei ole ollut käytännössä mahdollisuuksia ostaa personoituja kahveja.

”Seuraamme jatkuvasti trendejä ja havaitsimme, että personoitujen tuotteiden kysyntä kasvaa kuluttajapuolella koko ajan. Siitä keksimme, että tätä tuotetta voisi myydä myös kuluttajaverkkokaupassamme”, kertoo Maria. Idean konkretisoimiseksi Paulig valitsi kumppanikseen North Patrolin, jonka kanssa järjestettiin työpajoja verkkokaupan kehittämisestä ja personoiduista kahveista.

”Huomasimme, että mahdollisuuksien määrä on valtava!” innostuu Maria, ja jatkaa: ”Personoituihin tuotteisiin liittyy monia muokattavia osia, aina digitalisaation mahdollisuuksista itse tuotteeseen ja logistiikkaan. Kaikki palaset tuovat oman lisänsä kohti parempaa asiakaskokemusta. Jatkoimme Pauligilla konseptin ja markkinoinnin suunnittelua ja pikkuhiljaa Mun kahvi -palvelu alkoi muodostua yhä selkeämmäksi kokonaisuudeksi.”

Paulig tunnisti jo varhain, että suunnittelutyökalun hyvä mobiilikäytettävyys on onnistumisen edellytys. ”Jokainen voi itse kotisohvalta suunnitella oman kahvinsa helpon työkalun avulla. Verkossa paketin suunnittelu on tuotu jokaisen kuluttajan ulottuville, eikä siihen tarvita graafisen suunnittelijan taitoja.”

Käytännön haasteet palvelun kehityksessä

Vaikka valmiudet personoitujen kahvien tuotantoon olivat jo olemassa, oli yksi haasteista personoitujen kahvipakettien kustannustehokas tuotanto pienemmillä kertatilausmäärillä. Aiemmin personoituja kahveja hankkineet yritysasiakkaat tilasivat tyypillisesti satoja paketteja kerralla.

”Kahvipakettien personointi aiheuttaa paahtimolle haasteita. Muun muassa paahdettujen kahvisekoitusten ja pakkausmateriaalien värien määrä tekevät tuotannosta kompleksisempaa. Myös tarroitus, pakkaaminen ja logistiikka ovat osa manuaalista prosessia, ennen kuin paketti voidaan lähettää asiakkaalle”, taustoittaa Maria.

Nyt nämä haasteet on saatu taklattua. Minimitilausmäärä on saatu tiputettua kahteentoista ja yksittäisen kahvipaketin hinta on pystytty pitämään maltillisena.

Myös teknisessä toteutuksessa riitti haasteita. Alun perin ratkaisua alettiin toteuttamaan Pauligin kuluttajaverkkokaupan teknisen alustan lisämoduulin avulla, mutta pian huomattiin, ettei tämä vastannut toiveisiin halutun käyttäjäkokemuksen osalta. Näin ollen Paulig päättikin aloittaa suunnittelun alusta.

Toteuttajakumppaniksi valikoitui Pauligin kanssa jo pitempään yhteistyötä tehnyt HeyDay Pro, jonka kanssa toteutettiin täysin kustomoitu suunnittelutyökalu. ”Teknisessä ratkaisussa toteutuivat kaikki toiveemme: helppokäyttöisyys, visuaalisuus, parempi mobiilikäytettävyys sekä lisäksi AR-ominaisuus (Augmented Reality eli lisätty todellisuus), joka toimii yhdessä Paulig Coffee Moments -sovelluksen kanssa”, iloitsee Maria.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Mun kahvi -palvelu lanseerattiin toukokuussa 2018, ja se on herättänyt jo lyhyessä ajassa paljon kiinnostusta. ”Lanseerauksen jälkeen koko Pauligshop-sivuston kävijämäärä on kasvanut 25% viime vuoteen verrattuna. Lisäksi Mun kahvi -sivut ovat tarkasteluperiodilla suosituin sisältömme. Mun kahvi on ollut suosituin laskeutumissivu sekä sivuilla vietetään enemmän aikaa kuin keskimäärin”, avaa Maria sivuston analytiikkaa. Tilastojen valossa lanseerausta voidaankin pitää erittäin onnistuneena.

Nyt julkaistu versio on ikään kuin pilottihanke. Positiivisen vastaanoton myötä Paulig aikookin jatkaa tuotteen kehittämistä ja innovointia aiheen ympärillä. ”Meillä on North Patrolin workshopista vielä takataskussa ideoita, joiden toteuttamista ensi vuonna tutkimme. Tavoitteenamme on tulevaisuudessa osallistaa kuluttajia enemmän palveluun, esimerkiksi kannustaa heitä jakamaan kuvia suunnittelemistaan kahveista, jotta myös muut voivat inspiroitua erilaisista designeista”, kertoo Maria.

Palvelun tunnettuutta tullaan jatkossa kasvattamaan. Palvelun on tärkeää tavoittaa oikeat kohderyhmät, joten markkinointiin tullaan varmasti panostamaan. Mahdollisuus omaan kahviin halutaan tuoda myös erilaisten tapahtumajärjestäjien tietoon, oli kyseessä yksityishenkilö tai organisaatio. Potentiaalisia asiakkaita ovat myös muun muassa erilaiset urheiluseurat. Luonnollisesti yhtenä tavoitteena on kasvattaa personoitujen kahvien kokonaismyyntiä.

”Haluamme olla kuluttajien kahvihetkissä mukana entistä vahvemmin. Mun kahvi -palvelu tarjoaa helpon ja ketterän tavan nauttia kahvia persoonallisella tavalla”, päättää Maria Väisänen.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun