IBM:n tilanne verkkokauppojen järjestelmäalustana ei ole näyttänyt järin hyvältä moneen vuoteen. Suomessakin kumppanitilanne on tasaisesti huonontunut, eikä IBM:ää ole ollut kovin helppoa suositella, vaikka itse järjestelmä onkin varsin kyvykäs.

Nyt IBM on myynyt todella merkittävän kokoelman tuotteita intialaiselle HCL Technologies -yhtiölle. HCL on tullut tunnetuksi etenkin isojen ulkoistuksien vastaanottajana, ja samansuuntaisesta operaatiosta tuntuu olevan kyse tässäkin.

HCL:lle kyse lienee ensisijaisesti asiakkuuksien ostamisesta, koska kaupan myötä HCL saa 5000 asiakasta, joille voi tarjoilla monenlaisia ylläpitopalveluitaan.

Tivin jutusta lainaus: ”Ostetut ohjelmistot ovat sähköpostiohjelma Notes ja nopeiden liiketoimintasovellusten kehittämiseen suunniteltu Domino, sovelluskehitysalusta Appscan, laitehallinnan työkalu BigFix, markkinointiautomaatioalusta Unica, monikanavaisen myynnin eCommerce-alusta, digikokemuksen hallinnan Portal-ohjelmisto ja työnkulun yhteistyötä tukeva Connections.

Ehkä kuvaavinta koko kaupassa oli se, että HCL:n osake laski viisi (5) prosenttia kaupan julkistuksen myötä.

IBM:n tarinaan tämä liike kyllä istuu, koska yhtiö pyrkii mukaan monenlaisten pilvipalveluiden tarjontaan sekä palveluihin liittyvään infrastruktuuriin. Jossain määrin ”vanhakantaiset” itselle asennettavat ohjelmistotuotteet eivät tähän uuteen strategiaan ole kovin hyvin istuneet. Esimerkiksi Commerce-kokonaisuudesta IBM jätti itselleen Watson-paketointiin kuuluvia osasia, vaikka itse perusjärkäle, eli WebSphere Commerce -alusta myytiinkin.

North Patrolin johtopäätös yrityskaupasta: Kyvykkyyksistään huolimatta on IBM:n WebSphere Commercea nyt entistäkin vaikeampi suositella asiakkaille vaativien verkkokauppojen alustaksi. Magento ja hybris kiittävät – ainakin näin Suomessa.

Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.