12.2.2019
Näin alkuvuodesta on hyvä hetki kääntää katse hetkeksi taaksepäin ja tutustua Web-ostajan opas -blogimme vuoden 2018 luetuimpiin artikkeleihin. Erityistä kiinnostusta lukijoidemme keskuudessa herättivät seuraavat kolme teemaa:
- Verkkokaupat
- Asiakastarinat
- Vinkit ja trendit
Vuoden 2018 luetuin artikkelimme oli verkkopalveluiden navigointiratkaisuja käsittelevä Mikä vika megamenussa? Tekstissä pohditaan megamenun käyttöön liittyviä ongelmia esimerkkien kautta. Artikkeli herätti selvästi myös lukijakunnan tunteita, sillä kommenttiosioon tuli näkökulmia niin puolesta kuin vastaankin. Yllä mainittujen teemojen osalta artikkeli kuuluu ”Vinkkeihin ja trendeihin”.
Verkkokaupat
Verkkokauppa on tällä hetkellä selvästi kiinnostusta herättävä aihepiiri. Ennen kaikkea yritysten välinen B2B-verkkokauppa on vahvassa nousussa. Tämä on havaittavissa myös North Patrolin saamissa toimeksiannoissa.
Vuoden toiseksi luetuin artikkelimme oli Verkkokauppa-alustat Suomessa 2018. Artikkeli tiivistää ennustuksemme verkkokauppamarkkinan kehitykselle:
- Shopify nousee johtavaksi pienten kauppojen alustaksi
- WordPress + WooCommerce kasvaa keskiraskaan sarjan selkeäksi johtajaksi
- Magento2 vie markkinaa jättiläisiltä
- Räätälitoteutuksien markkina kasvaa
Konsulttimme Perttu Tolvanen on koostanut aiheesta esityksen myös SlideShareen.
Verkkokaupoilla on erilaisia konsepteja ja näihin konsepteihin soveltuvat erilaiset järjestelmät. Konseptit voidaan ylätasolla tiivistää seuraavaan neljään lähestymistapaan:
- Perinteiset tuotekaupat
- Sisältöpainotteiset tuotekaupat
- Tilauskanavat
- Laaja-alaiset verkkokauppahankkeet
Lisää aiheesta voi lukea artikkelista Verkkokauppojen konseptit ja näihin sopivat järjestelmät. Myös toteuttamamme selvitys suomalaisten B2B-myyntikanavien menestystekijöistä ja haasteista täydentää pohdintaa verkkokauppojen nykytilasta ja kehityssuunnista usean eri artikkelin voimin. Mikäli erityisesti alustaratkaisut kiinnostavat, kannattaa tutustua hakemistoomme Julkaisujärjestelmät ja verkkokauppa-alustat Suomessa.
Lisäksi erittäin suosittuja artikkeleita olivat hieman erityislaatuisista verkkokaupoista kertovat asiakastarinat Eckerö Line onnistui monimutkaisessa verkkokauppauudistuksessa sekä Pauligin Mun Kahvi kannustaa yksilöllisen kahvipaketin suunnitteluun.
Asiakastarinat
Asiakastoteutukset kiinnostavat vuodesta toiseen. Yllä mainittujen verkkokauppa-artikkeleiden lisäksi erityisen mielenkiintoiseksi teemaksi nousi oppilaitosten verkkopalvelu-uudistukset. Vuoden 2018 luetuin asiakastarinamme kertoo Åbo Akademin verkkosivu-uudistuksesta. He toteuttivat rohkean yliopistosivun, jonka viesti on suunnattu selkeästi uusille opiskelijoille ja tutkijoille.
Åbo Akademin projektiin liittyy myös toinen suosittu kirjoitus. Rohkean sisältölinjauksen lisäksi uuden verkkopalvelun käyttöliittymä nojautuu vahvasti hakuun. Kirjoitimme tästä erillisessä artikkelissa Voiko sisäinen hakukone olla verkkosivuston hittitoiminto vuonna 2018?
Muita luetuimpia oppilaitosten verkkopalvelu-uudistuksia käsitteleviä artikkeleita olivat Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK) uudistuksesta kertova Uusi Lamk.fi syntyi ihanneprojektina sekä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian Aivan uusi GRADIA.fi toi eri tyyppiset koulutukset yhdelle tarjottimelle. Molemmat näistä verkkopalveluista on toteutettu Drupal 8 -alustalla.
Muista asiakastarinoista yksi luetuimmista oli kuvaus Suomen Punaisen Ristin (SPR) uudesta digipalvelusta Oma Punainen Risti, jonka tavoitteena on tuoda vapaaehtoistyö digitaalisten palveluiden pariin, helpottaa uusien vapaaehtoisten rekrytointia ja luoda täysin uusia tapoja tehdä vapaaehtoistyötä.
Kaupunkien verkkopalvelu-uudistuksista luetuin oli Jyväskylän sivustouudistuksesta kertova artikkeli. Yksityisen sektorin toimijoista Fingridin sekä Luja-konsernin verkkopalvelu-uudistukset kiinnostivat lukijoita.
Kaikkiin asiakastarinoihimme voit tutustua Web-ostajan oppaan kookoomasivulla.
Vinkit ja trendit
Saavutettavuus on ajankohtainen aihe, joka kiinnostaa useita lukijoitamme. Tämä johtuu luonnollisesti EU:n saavutettavuusdirektiivistä ja sen asettamien vaateiden käytännön toimeenpanosta. Saavutettavuusasioiden parissa tuskailevien kannattaa ehdottomasti tutustua konsulttimme Virpi Blomin artikkeliin Saavutettavuus ei synny simppelisti ”kriteeristöä noudattamalla”, joka avaa aihetta ja siihen liittyvää problematiikkaa kattavasti.
Toinen suosittu saavutettavuutta käsittelevä artikkelimme on Auditoinnista ohjeita saavutettavuuden kehittämiseen, jossa kerrotaan, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko lähestyi asiaa.
Muita tämän kategorian suosituimpia artikkeleja olivat mobiilipalveluiden kehittäjien tuntihinnoittelua käsittelevä Paljonko maksavat mobiilidevaajat? sekä trendejä ruotiva Webin yleistrendit vuonna 2018. Artikkelissa annetaan myös vinkkejä siihen, mitä kannattaisi huomioida ja tehdä pitääkseen verkkopalvelunsa ja ylipäätään verkkotekemisensä ajan tasalla.
Lisäksi vuoden 2018 luetuimpia artikkeleita olivat jo hieman aiemmin kirjoitetut tekstit, joista on tullut ikään kuin kestosuosikkeja blogissamme. Näitä ovat mm. seuraavat kilpailutuksiin liittyvät kirjoitukset:
- Minikilpailutus – vinkkejä ja kokemuksia
- Julkisissa hankinnoissa on vain yksi ero yksityiseen puoleen
- Hyvä kilpailutus edellyttää hyvän vaatimusmäärittelyn
Vastaavia kestomenestyjiä ovat myös työkaluja vertailevat artikkelit Uutiskirjetyökalut Suomessa sekä Erilaiset markkinoinnin automaation järjestelmät.
Lisää aiheesta:
Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Kommentoi