Datakatsaus: Verkkokauppojen teknologiat Suomessa vuonna 2019

Selvitimme mitä verkkokauppa-alustoja Suomen suurimmat yritykset käyttävät. Selvityksessä on analysoity 284:n verkkokaupan teknologia. Verkkokauppajärjestelmien kirjo on selvityksen mukaan hyvin laaja. Käytössä on tasan 50 eri alustaa, joista 23:a käyttää vain yksi verkkokauppa. Kolmen suosituimman teknologian yhteenlaskettu markkinaosuus on 40 prosenttia.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.6.2019

Heikki Toivo

Katsauksen data perustuu North Patrolin luomaan tietokantaan, jonka tulokset muodostuvat pääosin kahden kaupallisen teknologiatutkan datasta. Koneellisesti verkkokauppoja analysoivat tutkat eivät tunnistaneet kaikkia teknologioita, joten North Patrolin konsultit kävivät loput manuaalisesti läpi.

Voittaja on…

Yli miljoonan liikevaihtoa tekevien yritysten suosituin verkkokauppa-alusta on Magento. Lähes joka neljäs selvityksen verkkokauppa toimii Magentolla. Viidentoista suurimman Magenton käyttäjän liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa. Mukana ovat mm. Suunto, Stockmann ja Yliopiston apteekki. Toisaalta Magentoa käyttävistä yrityksistä 40%:n liikevaihto jää alle 10 miljoonan euron.

Hopeaa

Seuraavaksi suosituin ratkaisu on tehdä räätälöity verkkokauppa. Räätälöidyt verkkokaupat painottuvat selvityksen suurimpien yritysten joukkoon. Mukana on sellaisia nimiä kuin Keskon K-ruoka, Veikkaus ja Verkkokauppa.com. Räätälöidyllä toteutuksella tuotteitaan ja palveluitaan myyvien yritysten liikevaihdon keskiarvo on noin viisi kertaa suurempi kuin esimerkiksi Magentoa käyttävien. Yllättävää on, että räätälöityjä verkkokauppoja löytyy jokunen myös keräämämme aineiston pienimpien liikevaihtojen yrityksistä.

Pronssia

WordPressin verkkokauppaominaisuudet mahdollistava WooCommerce liitännäinen on kolmanneksi suosituin verkkokaupparatkaisu. Verkkokauppaan ei ole aina pakko tuhlata suuria rahasummia. Jos tuoterakenne ja tarjooma ovat hyvin yksinkertaiset, miksipä ei valinta kohdistuisi WooCommerceen. Listalta löytyvät mm. Sinituote, Kekkilä ja Juustoportti. WooCommerce-kauppiaiden keskimääräinen liikevaihto on hieman yli 15 miljoonaa euroa. 65 prosentilla WooCommercea käyttävistä verkkokauppiaista on alle 10 miljoonan euron liikevaihto.

Pistesijat

Ensimmäinen pistesijoille sijoittuva kotimainen verkkokauppatuote on Flowvy kuuden prosentin markkinaosuudella. Sitä käyttävät yritykset toimivat B2C -vähittäiskauppassa. Käyttäjäkunnasta löytyvät mm. Veikon Kone, Helkama ja Sissos. Flowvyn vahvuus on kivijalkakaupan ja verkkokaupan helppo yhdistäminen. Flowya käyttävien yritysten liikevaihto oli Veikon Konetta lukuunottamatta alle 10 miljoonaa euroa ja liikevaihtojen keskiarvo 5,2 miljooonaa euroa. Luku jää reippaasti WooCommercen taakse.

Toisen pistesijan nappaa järeisiin verkkokauppoihin kuuluva SAP Hybris neljän prosentin markkinaosuudella. Hybris on suosittu etenkin suoraan loppuasiakkaille tuotteitaan myyvien valmistajien joukossa, joita ovat mm. Iittala, Polar ja Reima. Kuvaavaa on, että yhdenkään Hybris-käyttäjän liikevaihto ei ole alle 10 miljoonaa euroa. Liikevaihtojen keskiarvo on yli 500 miljoonaa euroa. Näistä toimijoista useat käyttävät SAP:n toimittamaa ERP-järjestelmää, jolloin Hybriksen käyttäminen verkkokauppa-alustana on yleensä hyvin perusteltua.

Shopify yltää miltei samalle tasolle SAP Hybriksen kanssa markkinaosuuden pyöristyessä neljään prosenttiin. Lähes kaikki Shopifyn käyttäjät tässä selvityksessa ovat tuotteiden valmistajia, joilla on hyvin rajattu tuotevalikoima saatavilla verkkokaupassa ja suurempi valikoima saatavilla jälleenmyyjien kautta. Esimerkiksi Fazer myy verkkokaupassaan eri tavalla tuotteistettuja makeiskokoelmia kuin jälleenmyyjillä on valikoimassaan. Muita Shopify-käyttäjiä ovat mm. Finlayson, Halti ja Turo Tailor. Tässä selvityksessä Shopifyta käyttävien yritysten liikevaihto on verrattain korkea. Liikevaihtojen keskiarvo on yli 300 miljoonaa euroa eikä joukossa ole yhtään alle 10 miljoonan euron yritystä.

Kolmen prosentin markkinaosuudella on mukana viisi verkkokauppa-alustaa. Tai tarkalleen ottaen mukana on neljä verkkokauppa-alustaa ja yksi julkaisujärjestelmä. Varsinaisia verkkokauppa-alustoja on tässä ryhmässä neljä. IBM WebSphereä käyttävät mm. useat SOK:n verkkokaupat, Suomalainen Kirjakauppa, K-rauta ja Hong Kong. Massiivisten käyttäjäorganisaatioiden vuoksi WebSphere on liikevaihtojen keskiarvolla mitattuna kirkkaasti kärjessä. PrestaShopia käyttää mm. L-Fashion Groupin Rukka-kauppa. MyCashflow on verkkokauppahotelli, jota mm. Sampo Rosenlew hyödyntää vaatteiden myyntiin. Oscar Softwaren kehittämää ProcessWireen perustuvaa verkkokauppahotellia käyttävät mm. Finn-Savotta ja Novakari. Alun perin ruotsalaista Episerver-julkaisujärjestelmää käyttävien verkkokauppojen joukossa ovat mm. Viking Line, Vepsäläinen ja Biltema.

Muut järjestelmät

Yli prosentin markkinaosuuteen pääsivät myös Vilkkaan tarjoama ePages (2,82%), Viidakkostore (2,46%), Crasman Stage (1,76%), Intershop (1,76%), SalesForce Commerce Cloud (1,41%), Drupal (1,41%), Clover shop (1,41%), Joomla (1,06%) ja Shuriken (1,06%).

Selvityksen taustaa

Selvitimme yli miljoonan euron liikevaihtoa tekevien suomalaisten yritysten verkkokauppateknologiat. Selvitykseen valittiin 284 suomalaisille tuotteita ja palveluita myyvää verkkokauppaa. Verkkokauppojen takana on yhteensä 273 eri yhtiötä. Enimmillään yhdellä selvitykseen valitulla yhtiöllä oli neljä eri verkkokauppaa. Tunnistamattomiksi jäi 10 kappaletta, eli 3,5 prosenttia. Selvityksessä käytettävät liikevaihdot ovat verkkokauppoja pyörittävien yhtiöiden liikevaihtoja. Yritysten liikevaihtojen mediani oli 13 500 000 €/vuosi.

Aiomme toistaa tämän selvityksen vuoden kuluttua, jolloin tulemme saamaan parempaa tietoa markkinoiden muutoksista. Syksyn 2019 aikana tulemme myös julkaisemaan jatkoartikkeleita tämän selvityksen dataan pohjautuen. Jos haluat saada tiedon näistä artikkeleista ensimmäisenä, niin ilmoittaudu verkkokauppa- ja asiointipalvelut -uutiskirjeemme tilaajaksi.

Kaipaatko neuvoa omaan verkkokauppahankkeeseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Verkkosivustojen personointi suhteessa tietosuojaan ja evästeohjeistuksiin (27.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun