16.9.2019

Selvitimme Suomen 1 000 suurimman yrityksen käyttämät julkaisujärjestelmät. Kolme eniten käytettyä järjestelmää olivat WordPress, Drupal ja Episerver. Niitä käytti noin puolet selvitykseen valituista yrityksistä. Lisäksi ilmeni, että julkaisujärjestelmien skaala on laaja, sillä löysimme 86 erilaista teknologiaa. Toisaalta 37 vähiten käytettyä järjestelmää oli kukin vain yhden yrityksen käytössä. Kymmenen suurimman julkaisujärjestelmän markkinaosuus oli yhteensä 69 prosenttia.

Syvennyimme vertailun vuoksi myös sadan suurimman yrityksen julkaisujärjestelmiin peilaten niitä koko aineistoon. Sadalla suurimmalla yrityksellä oli käytössään yhteensä 19 erilaista julkaisujärjestelmää, joista kymmenen suurimman julkaisujärjestelmän markkinaosuus oli yhteensä 82 prosenttia.

WordPress kärjessä

Tuhannen suurimman yrityksen sivustoilla WordPress on ylhäisessä yksinäisyydessään 27,9 prosentin osuudella. Mukana on mm. sellaisia nimiä kuin Saga Furs Oyj, Suomen Messut osuuskuntaVantaan Energia Oy, Vapo Oy, Delta Motor Group Oy ja Kotipizza Group Oyj. Yhteistä WordPress-sivustoille on se, että ne ovat viestinnällisiä. Tässä käytössä WordPress on helppokäyttöinen ja edullinen ratkaisu.

Sadan suurimman yrityksen joukossa WordPressin markkinaosuus on enää seitsemän prosenttia ja sijoitus tipahtaa ykkösestä neloseksi. Tässä joukossa WordPressiä käytetään lähinnä sijoittajaviestinnässä. Esimerkkejä ovat mm. Amer Sports Oyj, Kamux Oyj ja Sanoma Oyj.

Drupalille kakkossija

Toiseksi suosituimman sijan tuhannen suurimman yrityksen joukossa otti Drupal, 10,8 prosentin markkinaosuudella. Drupalin käyttäjissä on runsaasti pörssilistalta tuttuja yrityksiä: A-lehdet Oy, Fortum Oyj, Fiskars Finland Oyj Abp, Nokia Oyj, ja Finavia Oyj. Myös Drupalilla tehdyt sivut ovat pääasiassa viestinnällisiä. Ne erottuvat kuitenkin selvästi WordPress-sivustoista sisällön laajuudella ja tiukemmilla kieliversiovaatimuksillaan. Drupalin mediahallinta ja monipuolinen oikeuksienhallinta helpottavat laajojen tietosisältöjen asettamia vaatimuksia.

Sadan suurimman yrityksen joukossa Drupalin osuus nousee hieman ollen 12 prosenttia, mutta kakkossija säilyy silti. Tästä voidaan päätellä, että Drupal on lähes yhtä suosittu kaikissa suurissa yrityksissä. Sadan suurimman joukossa Drupalia käyttävät muutamien edellä mainittujen lisäksi mm. Neste Oyj, Supercell Oy ja Paulig Ab.

Episerver kolmanneksi

Kolmanneksi koko aineistossa nousi Episerver jääden vain 0,4 prosenttia Drupalille. Sitä käyttävät mm. Kesko Oyj, Abloy Oy, Atria Suomi Oy, Orion Oyj ja Veho Oy Ab. Samoin kuin Drupalin, myös Episerverin käyttöön päätyvät isot yritykset, joiden viestintätarpeet ovat monipuoliset. Episerver tukee suoraan yksinkertaista asiakasprofilointia. Lisäksi siinä on verrattain hyvä tuki verkkokauppatoteutukselle, jota on käytetty esimerkiksi Atrian sivustolla.

Sadan suurimman yrityksen listalla Episerver sijoittuu selkeäksi ykköseksi kasvattaen osuutensa 31 prosenttiin. Tässä ryhmässä Episerveriä käyttävät muutamien edellä mainittujen lisäksi mm. Tieto Oyj, Terveystalo Oyj ja Outotec Oyj.

Liferay neljäntenä

Pudotus Episerverin 10,4 prosentin markkinaosuudesta seuraavaksi käytetyimmän Liferayn 4 prosentin osuuteen on iso. Liferayn käyttäjiä ovat mm. Tallink Silja Oy, A-Katsastus Oy ja Avain Asumisoikeus Oy. Kaikille näille on yhteistä asiointipalvelutyyppinen lähestymistapa. Sivustot tarjoavat interaktiivista vuorovaikutusta loppuasiakkaalle lähinnä resurssivarauksen muodossa.

Liferayn markkinaosuus nousee merkittävästi sadan suurimman yrityksen joukossa ollen 8 prosenttia. Samalla sen sijoitus nousee kolmanneksi niukasti ohi WordPressin.

Muut sijat tuhannen suurimman joukossa

Räätälöidyt järjestelmät olivat käytännössä yhtä suosittuja Liferayn kanssa. Niissä variaatio on valtava. Yksinkertaisimmillaan räätälöity sivusto on vain yksi yhteystiedot sisältävä käyntikorttisivu. Verkkokauppa.com edustaa toista ääripäätä räätälöidyistä sivustoista.

Sitecore ja Adobe Experience Manager edustavat kymmenen kärjessä -listalla julkaisujärjestelmien järeää päätä. Niitä käyttävät erityisesti Suomessa haarakonttoriaan pitävät ulkomaiset yhtiöt, kuten esimerkiksi GE Healthcare Finland Oy (SiteCore) ja Hilti (Suomi) Oy (Adobe Experience Manager).

Kymmenen kärjessä -listan viimeiset ovat Sivuviidakko, Magento ja Crasman Stage. Niiden kaikkien markkinaosuus on karvan verran alle kaksi prosenttia. Kotimaiset sivustohotellit ja perinteiset verkkokaupparatkaisut eivät tällä listalla näytä menestyvän erityisen hyvin.

Yhteenveto

Suomen tuhannella suurimmalla yrityksellä on runsaasti erilaisia julkaisujärjestelmiä käytössään. Kolme suurinta niistä ottaa kuitenkin yhteensä noin puolet markkinaosuudesta WordPressin kahmiessa jo yksin 27,9 prosentin osuuden. Hieman yllättävää on verkkokauppojen vähäisyys läpikäydyillä sivustoilla. Sivustot painottuvat informaation jakamiseen keskeisille sidosryhmille: Sijoittajille, medialle, asiakkaille, potentiaalisille työntekijöille ja liikekumppaneille. Aggressivinen tuotteiden ja palveluiden tuputus on harvinaista.

Tarkasteltaessa sataa suurinta yritystä kolmen kärki muuttuu Episerverin noustessa selväksi ykköseksi 31 prosentin osuudella. WordPress tipahtaa tässä joukossa neljännelle sijalle. SharePoint nousee edelleen listan kuudennelle sijalle 5 prosentin markkinaosuudella.

Näin selvitys tehtiin

Selvitykseen valittiin liikevaihdoltaan 1 000 suurimman Suomeen rekisteröidyn yrityksen virallista sivustoa, eli tyypillisesti yritystietojärjestelmään ilmoitettuja sivustoja. Katsauksen data perustuu North Patrolin luomaan tietokantaan, jonka tulokset muodostuvat pääosin kahden kaupallisen teknologiatutkan datasta. Koneellisesti verkkokauppoja analysoivat tutkat eivät tunnistaneet kaikkia teknologioita, joten North Patrolin konsultit kävivät loput manuaalisesti läpi. Tunnistamatta jäi noin 9 prosenttia sivustoista.

Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.