21.10.2019

Verkkokaupan perustaminen on helppoa – hyvin helppoa. Vai onko? Joissain tapauksissa on parempi jättää verkkokauppatuotteet väliin ja räätälöidä oma verkkokaupparatkaisu. Verkkokaupan räätälöintiin on yksi syy ylitse muiden: liiketoimintaprosessit. Räätälöidyn verkkokaupan toteuttamisen pitäisi aina perustua järjellä perusteltuun analyysiin.

Räätälöityjen verkkokauppojen osuus kasvaa merkittävästi verkkokauppiaiden liikevaihdon kasvaessa. Tarkisteltuamme datakatsauksemme viittäkymmentä suurinta verkkokauppiasta, havaitsimme räätälöityjen verkkokauppojen osuuden kaksinkertaistuvan verrattuna koko otantaan.

Verkkokaupan liiketoimintaprosessit ytimessä

Verkkokauppa voi joissain tapauksissa olla koko liiketoiminnan ytimessä ja kaikki muu ympärillä on vain liitännäistä siihen. Esimerkiksi eBay, Amazon, Aliexpress ovat sellaisia. Kotoisemmilta kentiltä voidaan mainita vaikkapa Verkkokauppa.com. Niille on yhteistä myös halu tulla oman alansa markkinajohtajaksi. Yhdeksi keinoksi muiden ohella on valittu räätälöity verkkokauppakokemus. Toinen vaihtoehto on se, että asiakaspalveluprosessi poikkeaa niin olennaisesti normaalista verkko-ostamisprosessista, etteivät valmistuotteet voi tulla kyseeseen. On olemassa myös kolmas syy verkkokaupan räätälöintiin. Perheyritysten innokkaat bittinikkarit, jotka tuntevat yrityksen prosessit juurta jaksain, väkertävät ensimmäisen version verkkokaupasta. Se vakuuttaa päätöksentekijät ja kehitystyö virallistetaan. Tätä motiivia on kuitenkin turha avata enempää, sillä näin toteutetut verkkokaupat eivät usein eroa tuotepohjaisista verkkokaupoista käyttökokemukseltaan juuri mitenkään.

Räätälöityjen verkkokauppojen haasteet

Verkkokauppaprojekti on pohjimmiltaan kuin mikä tahansa ohjelmistoprojekti. Se on kuitenkin itse tehtyjen ohjelmistojen hankalimmasta päästä. Projektiryhmän pitää tuntea liiketoimintaprosessit, taustajärjestelmien toiminta, todennäköisimmät tulevaisuuden muutokset liiketoimintaprosseissa, toteutusteknologiat ja mahdollisesti liiketoiminta-alueeseen liittyvää lainsäädäntöä sekä ymmärtää tietoturvan merkitys toteutuksessa. Esimerkiksi tuotteiden, lisätuotteiden tai -palveluiden päättely saattaa vaatia tilakoneen toteutusta. Tilakoneen toteuttaminen siten, että sitä voidaan säätää tulevien vaatimusten mukaiseksi, on välttämätöntä. Siksi se vaatii erityisen huolellista suunnittelua lähtien kehityshankkeen strategisista tavoitteista ja päätyen pienimpiin yksityiskohtiin. Esimerkiksi verkkokaupan konversioon voi vaikuttaa niinkin pieni asia kuin tilauspäätöstä indikoivan napin väri. Projektiryhmän pitää siis olla koostumukseltaan lähes kaikkien alojen asiantuntijaryhmä!

Jos kaikki liiketoimintaprosesseihin liittyvät haasteet saadaan taklattua, jäljelle jää teknologiaan liittyvät haasteet. Toteutusteknologiavaihtoehtoja on lukuisia. Osaako projektiryhmäsi lyödä vetoa oikeiden hevosten puolesta? Mitkä teknologiat ovat hengissä vielä viiden vuoden päästä? Osa kuolee pois. Osa vaihtaa vain versionumeroa nimen perässä, mutta oikeasti on aivan erilainen kuin se versio, jolla lähditte liikkeelle. Lisäksi kehittäjät hinkuavat uusimpien ja seksikkäimpien teknologioiden perään. Se voi olla ainakin hetkeksi innostava mutta ei välttämättä kypsin valintamalli. Ihastumista saattaakin seurata tympääntyminen, kun alkuperäisenä tavoitteena oli järkiavioliitto.

Tietoturvallisuus ei ole räätälöitävien ohjelmistojen vakiovaruste – semminkään verkkokauppojen. Siksi siitä huolehtiminen tuo projektiryhmälle erittäin epäkaivatun lisähaasteen. Tietoturva-asiat on otettava huomioon kaikkissa kehityskohdissa ja jatkuvasti. Esimerkiksi OWASP SAMM -kypsyysmallin käyttäminen on hyvä lähtökohta teknisesti laadukkaan ja tietoturvallisen verkkokaupan toteuttamiseen. Koska räätälöityinä toteutetut verkkokaupat ovat yleensä liiketoiminnan kannalta merkittäviä, myös ulkopuoliseen hakkerointitestiin kannattaa satsata. Se tietenkin vaatii aikaa ja panostusta myös projektiryhmältä.

Projektin jälkeen olisi syytä säilyttää kohtuullisen vahva kehitysosaaminen reservissä tulevaa ylläpitoa ja muutoksia silmällä pitäen. Muutoksia järjestelmään todennäköisesti tuleekin. Siinä missä pakettiohjelmistoon tulee järjestelmätoimittajan päivityksiä, räätälöityihin järjestelmiin päivitystarve täytyy havaita itse, päivitykset täytyy suunnitella, hyväksyä, toteuttaa, testata ja viedä tuotantoon. Yksistään hallintomallin luonti ja siitä kiinni pitäminen voivat olla ongelmallisia tehtäviä.

Räätälöityjen verkkokauppojen hyödyt

Jos verkkokaupan tekeminen itse on niin hankalaa, miksi ihmeessä sitten nähdä vaivaa? Tähän on yleensä syynä aiemmin mainitut prosessit. Esimerkiksi lainan myynti on verrattain monimutkainen prosessi. Rahoituksen myöntäminen on usein automatisoitu kokonaan poikkeustapauksia lukuunottamatta, mutta asiakkaan tunnistusvaatimus, rahoitusvaihtoehtojen valinta, mahdollinen tulojen todentaminen, luottohäiriömerkintöjen haku, luottopisteiden laskenta sekä allekirjoitusvaatimus poikkevat normaaleista verkkokauppaprosesseista merkittävästi. Melkein kaikki edellämainituista asioista on lainsäätäjän vaatimuksia liiketoimintaprosessille, joten ne on käytännössä pakko toteuttaa. Kullekin taustavaiheelle on kuitenkin jo olemassa oleva järjestelmä, jota voidaan hyödyntää verkkokaupassakin. Vastaavia järjestelmiä kaupan alalla voivat olla esimerkiksi PIM, ERP tai CRM. Räätälöidyssä verkkokaupassa niille laaditaan integraatiot verkkokaupan liiketoimintakerrokseen, josta johdetaan käyttöliittymät loppukäyttäjille. Jos toteutus tehdään modulaarisesti, voidaan osia vaihtaa vaatimusten muuttuessa ja lisätä vaatimusten kasvaessa. Ainoaksi vaihtoehdoksi räätälöinnille jää usein siis olla lainkaan digitalisoimatta palveluprosessia. Jokainen voi itse päätellä, mihin se johtaisi. Räätälöimällä prosessit voi laatia juuri sellaisiksi kuin tilaaja haluaa. Tietojärjestelmä ei sanele palveluprosessia yhtä vahvasti, kuin valmisohjelmistojen kohdalla usein tapahtuu. Tosin, palveluprosessien järkevyyttä ylipäänsä kannattaa pohtia hetki ennen kuin hitsaa ne kiinni ohjelmoimalla.

Prosesseista on pääasiassa kyse myös massiivisten verkkokauppiaiden ohjelmistoissa. Ainoa konsti integroida kaikki liiketoiminnan osa-alueet toisiinsa on laatia oma ohjelmisto. Ohjelmisto, joka on yrityksen sydän, keuhkot, aivot, lihakset ja ruoansulatus. Se hoitaa verkkokauppaprosessien ohella esimerkiksi varastokirjapidon, toimittajayhteydet, mahdolliset toimittajien kilpailutukset, logistiikan, kassat, kirjanpidon, reskontran ja mahdollisesti ties mitä muuta. Jos järjestelmän saa toimimaan tasapainoisesti, voi käsissä olla voittajatyökalu.

Kaikkea ei sittenkään tarvitse tehdä itse

Räätälöityä verkkokauppaa tehdessä ei tarvitse aivan kaikkia bittejä vääntää itse. Erilaisia komponentteja löytyy kosolti. Ne jouduttavat ohjelmoijien työtä merkittävästi. Esimerkiksi ComponentSource https://www.componentsource.com on oivallinen kirjasto .NET-ohjelmoijille. Vastaavia komponentteja tai valmiita palveluita kannattaa etsiä verkkokaupan konseptin hahmottumisen jälkeen. Niitä kannattaa myös tutkia jatkuvasti senkin jälkeen, kun verkkokauppa on valmis. Ohjelmiston jatkuva parantaminen on tärkeää. Parantamista ei kuitenkaan ole vanhan teknologian vaihtaminen uuteen entistä seksikkäämpään teknologiaan, jos vanhassa ei ole mitään muuta vikaa vanhuuden lisäksi.

Jos haluat saada tiedon verkkokauppoihin liittyvistä artikkeleista ensimmäisenä, niin ilmoittaudu verkkokauppa- ja asiointipalvelut -uutiskirjeemme tilaajaksi.

Kaipaatko neuvoa omaan verkkokauppahankkeeseesi? » Ota yhteyttä!

Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.