North Patrolin yhteistyö Suomen Yrittäjien kanssa jatkui webinaarisarjalla, jossa käytiin läpi eri vaihtoehtoja verkkokaupan pystyttämiseen. Kohderyhmänä ovat pienet ja keskisuuret yritykset, joilla monella on verkkokaupan perustaminen juuri nyt erittäin ajankohtainen asia.
Ensimmäinen toteutus oli keskiviikkona 29.4.2020, jolloin linjoilla oli lähes 100 henkeä läpi webinaarin. Toinen toteutus pidettiin 7.5.2020, jolloin linjoilla oli parhaimmillaan yli 150 osallistujaa. Koulutuksen aikana ja etenkin koulutuksen lopussa vastattiin myös kymmeniin osallistujien kysymyksiin aiheeseen liittyen.
Tallenne toisesta toteutuksesta löytyy Vimeosta:
>> Katso tallenne: Sopivan verkkokauppa-alustan valinta (Suomen Yrittäjien tietoisku, 7.5.2020)
Tunnin mittaisessa koulutuksessa käydään ensin läpi vaihtoehtoja verkkokaupan perustamiseen oman verkkosivuston rinnalle. Monella alueellahan tämä malli on kaikkein tyypillisin malli. Esimerkiksi ajanvaraukseen perustuvissa palveluissa, kuten kampaajat ja hierontapalvelut, on markkinoilla erikoistuneita palveluntarjoajia, jotka tarjoavat ajanvaraus- ja verkkomaksamisen ratkaisut kuukausihintaisena palveluna. Samantyyppinen tilanne on erittäin monella muullakin sektorilla, kuten lippukaupassa, matkailupalveluissa ja hotellivarauksissa.
Ja vaikka erikoistuneita palveluntarjoajia ei olisi tarjolla, on usein järkevää aloittaa perustamalla esimerkiksi Shopify-kauppa oman verkkosivuston rinnalle hoitamaan maksujen kotiuttamista. Esimerkiksi koulutusten myymisessä ja monien isompien tuotteiden myymisessä tämä malli on kaikkein tyypillisin malli. Monen yrittäjän kannattaakin edelleen panostaa oman verkkosivuston toimivuuteen ja sisältöihin, eikä täyttä remonttia kannata tehdä omalle sivustolle pelkästään sen takia, jos haluaa mahdollistaa verkkomaksamisen asiakkailleen.
Tunnetuimmat pk-yrityksille tarjottavat verkkokauppajärjestelmät, kuten Shopify, MyCashflow, Vilkas ovat kaikki suunniteltu melko yksinkertaiseen tuotekauppaan, joten niitä kannattaa useimmiten käyttää vain näissä tilanteissa. Koulutuksessa käydään läpi näiden soveltuvuutta ja esimerkkejä erilaisista liiketoiminnoista. Mainituilla tuotteillahan pääsee liikenteeseen jo muutamien satojen eurojen budjetilla, jos tuotekuvat ja muu ”rekvisiitta” löytyy valmiina.
Räätälöidympään verkkokauppaan ja hieman monimutkaisempiin toteutuksiin Suomessa eniten käytetty alusta on taas WordPress+WooCommerce-yhdistelmä, jonka soveltuvuutta ja projektien hintaluokkia myös koulutuksessa käsitellään. WooCommercehan on huomattavasti taipuisampi erikoisempiin ostoprosesseihin kuin esimerkiksi tuotekaupassa suosittu Shopify, mutta WooCommercella tehdyt räätälöidymmät toteutukset ovat myös varsin eri hintaluokassa. Tyypillisesti laadukasta jälkeä WooCommercella tehdään vasta yli 20 000 euron budjeteilla, ja usein puhutaan jopa 30 000 – 50 000 euron budjeteista, jos kyse on vähänkin isommasta liiketoiminnasta.
Muitakin alustoja ja lähestymisiä käsitellään koulutuksessa.

Jos haluat asiantuntijoiden näkemystä, apua verkkokauppasi tai verkkopalvelusi suunnitteluun tai jatkokehitykseen, ole yhteydessä.
Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Kommentoi