Lahden kaupunki julkaisi syyskuussa uudet Lahti.fi-verkkosivut. Uudistus tuli ajankohtaiseksi, kun vanhan SharePoint-sivuston tuki oli loppumassa, saavutettavuusdirektiivi vaati muutoksia ja Lahti oli nimetty vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi.
Uusi Lahti.fi on ensisijaisesti nykyisille asukkaille, joten uudessa verkkopalvelussa panostetaan kaupunkilaisten palveluihin. Nykyiset asukkaat ja kaupungin palveluiden asiakkaat ohjataan tunnistamaan verkkosivuilta aihepiirejä ja sisältöalueita, joita he ovat etsimässä.
”Uudistuksessa huomioitiin etenkin mobiili käyttökokemus ja asiakkaan polut sekä visuaalinen ilme”, summaa tavoitteita Lahden kaupungin viestintäpäällikkö Senni Moksu.
Lahden kaupungin verkkosivusto eroaa tyypillisestä kuntien verkkopalvelukokonaisuudesta siinä, että Lahdessa matkailun, kulttuurin, terveyden ja hyvinvoinnin sekä elinvoiman tarpeisiin on jo olemassa sivustot eivätkä ne kuuluneet uusittavan sivuston kokonaisuuteen. Näin ollen uusi Lahti.fi-sivusto voi keskittyä nimenomaan nykyisten ja tulevien lahtelaisten palveluihin, joita kaupunki asukkailleen tuottaa. ”Raja ei luonnollisesti ole jyrkkärajainen, vaan myös uudella Lahti.fi-sivustolla on paljon asiaa yrittäjälle ja siellä on kiinnostavaa sisältöä tuleville asukkaille ja matkailijoille”, Moksu kuvaa sisältöä.
Erilaisia ratkaisuja
Uudella verkkosivustolla panostettiin visuaalisuuteen, mutta kuvien määrää vähennettiin. Visuaalisuuteen satsaaminen näkyy erottuvuudessa, ikonien käytössä ja muotokielessä. Kuntasivustojen näkökulmasta Lahden sivusto on rohkeasti lähtenyt omalle visuaaliselle tielleen ja kohdentanut sisällöt nimenomaan palvelujen näkökulmasta.
Tyypillisistä kuntasivustoratkaisuista poiketen Lahti päätyi esittämään päänavigaation suljettuna ”hampurilaisvalikkona”. Moksu kertoo, että ratkaisuun päädyttiin mobiilikäytön vuoksi. Valikkoratkaisu on ollut onnistunut eikä se ole kirvoittanut kaupunkilaisilta kriittisiä palautteita.

Uudenlaisia toiminnallisuuksia vanhaan sivustoon verrattuna ovat esimerkiksi kaavaprosessien esittäminen ja infografiikoiden tuottaminen helposti. Lisää uudistuksia on luvassa, kun Lahden perusopetuksen Pedanet-sivut jäävät pelkästään oppimisjärjestelmän käyttöön ja koulut saavat uudet, omat sivunsa Lahti.fi-palveluun.
Laajan organisaation sisällöntuoton haasteet
Sivuston uusimisen yhteydessä haluttiin huolehtia myös ylläpitämisen helppoudesta: jotta sivuston sisältö on kiinnostavaa ja tuoretta, sen ylläpitämisen on oltava helppoa. ”Ylläpidon näkökulma huomioitiin jo teknologiavalinnassa, mutta eritoten ylläpitäjille tarjottiin runsaasti etä- ja läsnäkoulutusta sekä tukea. Esimerkiksi uuden verkkopalvelun lay out -malleja käytiin läpi päivittäjien kanssa, jotta he konkreettisesti näkivät uuden julkaisujärjestelmän mahdollisuudet”, Moksu kertoo.
”Laajan organisaation eri yksiköiden sitoutuminen vaihteli: osa lähti heti miettimään, mitä mahdollisuuksia uusi järjestelmä antaa ja miten omaa sivustoa voi uudistaa; osa ei ollut yhtä valmiina uudistuksiin”, muistelee Moksu.
”Virkamiesten on ajoittain vaikea irrottautua organisaationäkökulmasta. Lisäksi työpöydän takana päivittäjät rakentavat verkkosivustoa tietokoneen ruudulla, kun taas käyttäjät lukevat sivustoa mobiilisti. Onkin tärkeää, että sisältöä suunniteltaessa ja tuottaessa tarkistetaan, miltä sisältö näyttää kapealta mobiilinäytöltä – miten paljon tekstiä voi olla ja miten palikat järjestäytyvät”, Moksu muistuttaa.
Aikataulu ja budjetti piti
Teknologioita vertailtaessa WordPress valikoitu julkaisualustaksi sen helppokäyttöisyyden, toimittajien runsauden ja edullisten elinkaarikustannusten takia. Lahteen asennettiin Multisite-ratkaisu, jotta Wellamo-opisto ja Lahden seudun liikenne saavat samaan kokonaisuuteen omat sivustonsa ja jatkossa kampanjoille voidaan luoda sivustoja helposti.
Projekti eteni suunnitelmien mukaisesti koronakeväästä huolimatta. Moksu itse toimi projektin aikana täysaikaisena projektipäällikkönä. Reilun vuoden päästä siitä, kun teknologiavalinta oli tehty, uusi sivusto oli julkaistu.
Moksu iloitsee, että verkkosivustouudistus pysyi aikataulussaan ja budjetissaan. ”Huolellinen kilpailutus varmisti, sen että projektin kustannukset pysyivät kurissa eikä ennakoitu budjetti päässyt karkaamaan.”
Onnistuneen lopputuloksen takasi hyvät kumppanit: teknologian ja sopivan toteuttajakumppanin valinnassa auttoi North Patrol ja uuden Lahti.fi:n toteutti Geniem. Moksu korostaa, että jos omaa osaamista ei löydy, palveluita kannattaa ostaa.
Hankkeen tiedot
Teknologia-alusta: WordPress
Hankkeen kokonaishintaluokka: n. 130 000 €
Hankkeen keskeisiä vaiheita:
- Toukokuu – elokuu 2019: Teknologiavalinta, North Patrol
- Syyskuu – joulukuu 2019: Hankinta, North Patrol
- Tammikuu – syyskuu 2020: Tekninen toteutus, Geniem
- Kesäkuu – syyskuu 2020: Sisällönsyöttö
- Syyskuu 2020 – Julkaisu

Lue lisää kuntien casekuvauksia
Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Jos haluat asiantuntijoiden näkemystä, apua verkkokauppasi tai verkkopalvelusi suunnitteluun tai jatkokehitykseen, ole yhteydessä.
Kommentoi