Asiantuntijamme Virpi Blom pitää 6.-7.10.2021 käytettävyysaiheisen etäkoulutuksen, jota kannattaa harkita niiden, jotka pyrkivät tekemään vastuullaan olevasta verkkopalvelusta mahdollisimman laadukkaan.

Koulutuksen tarvetta Virpi perustelee näin: ”Käytettävyydestä puhuminen ei ole ollut seksikästä enää pitkään aikaan, vaikka se on ihan avainasemassa positiivisen käyttökokemuksen muodostumiseen. Kaikki tietävät, miten katastrofaalista jälkeä huono käytettävyys saa aikaan vaikkapa potilastietojärjestelmässä. Ja jos olet ladannut Koronavilkun, tiedät millainen wow-elämys tulee hyvästä käytettävyydestä!”

Kuka tämän koulutuksen järjestää ja miten?

Koulutuksen järjestäjäorganisaationa on Professio Oy, jolle Virpi pitää koulutuksen samanmuotoisena jo viidettä kertaa.

Etänä järjestettävään koulutukseen on näppärää osallistua omalta työpisteeltä liittymällä Zoom-alustaiseen ryhmätyötilaan. Samalla alustalla voidaan tehdä pienryhmäharjoituksia ja jakaa esimerkkejä tutustuttavaksi.

Koulutus on kaksipäiväinen: ke-to 6.-7.10.2021 klo 9-16.

Ilmoittautumiset ja tarkemmat tiedot (Professio) →

Mitä koulutuksessa käsitellään?

Koulutuksen ensimmäisenä päivänä käsitellään:

  • Käyttäjäkeskeisen palvelumuotoilun terminologiaa ja lähtökohtia
  • Hyvän käytettävyyden käytännön standardit
  • Kriittisimmät käytettävyysratkaisut:
    • Navigointilogiikassa
    • Rakennesuunnittelussa
    • Asiointipoluilla
    • Hakemistolistauksissa
    • Hakupalveluissa

Tietosisältöjä painotetaan osallistujien kiinnostuksen kohteiden mukaan – esimerkiksi saavutettavuuden vaatimuksia voidaan käsitellä siltä osin kuin ne ovat osallistujille ajankohtaisia.

Toisena koulutuspäivänä keskitytään käyttäjätestauksiin. Koulutuksessa käsitellään erilaisia käyttäjälähtöisiä käyttökokemuksen testausmenetelmiä, ja klassinen käyttäjätestaus esitellään konkreettisesti.

Koulutukseen osallistuvat pääsevät itse tekemään itse suunnittelemansa käyttäjätestauksen ja toimimaan testihenkilönä, mikä on myöskin hyvin opettavaista.

Kenelle  koulutus on tarkoitettu?

Koulutus on suunnattu niille, jotka ovat jollain tavalla vastuussa oman organisaationsa verkkopalvelun tai tietojärjestelmän käyttökokemuksesta. Koulutus soveltuu esimerkiksi projektipäälliköille, päätoimittajille, webmastereille, sisältösuunnittelijoille, tuoteomistajille, palvelupäälliköille tai sisällöntuottajille.

Koulutus antaa ideoita, asennekasvatusta ja menetelmiä siihen, kuinka omasta verkkopalvelusta tehdään laadukas, helppokäyttöinen ja käyttäjäänsä ohjaava työkalu.

Miksi koulutukseen kannattaisi tulla?

Kahden päivän koulutuksessa saat vahvistuksen sille, että osaat ottaa huomioon hyvän käytettävyyden vaatimukset ja reunaehdot: muistat tyypillisimmät sudenkuopat, osaat varoa tyhjiä hype-kuplia ja tunnet ne varmat ratkaisut, joilla ei voi mennä metsään.

Saat käytännön kokemusta käyttäjätestin suunnittelusta ja läpiviennistä, ja hyvin opettavaista on myös toisten testien testihenkilönä toimiminen. Kynnys testien tekemiselle ja käyttäjälähtöisten suunnittelutapojen hyödyntämiselle madaltuu.

Tärkeimpänä lopputuloksena koulutuksesta lienee uskon vahvistus: näet omin silmin, miten kullanarvoista hyvä käytettävyys on, ja miten tärkeitä löydöksiä käyttäjätestit tuottavat. Samalla liiallinen juhlallisuus ja erikoisuus hälvenee testausten ympäriltä: opit jalkauttamaan notkeasti oman organisaation linjatoimintaan erilaisia testauksia, joilla käyttäjäystävällisyyttä varmistetaan ja ylläpidetään kehittämistyön kaikissa vaiheissa.

Lisäksi saat harjoituksissa omiin ongelmakohtiisi tai kysymyksiisi suoria vastauksia ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Eikö etäkoulutuksessa istuminen ole puuduttavaa ja vieraannuttavaa?

Ei oikeastaan. Tämän koulutuksen aihepiiri soveltuu erinomaisesti etäilyyn: käytännönläheisiä esimerkkimateriaaleja pystyt seuraamaan omalta näytöltäsi paljon paremmin kuin luentosalin seinältä tihrustamalla, ja videotallenne koulutuspäivistä tarjoaa mahdollisuuden palata omassa tahdissasi uudelleen koulutuksen olennaisimpiin kohtiin.

Mitä osallistujat ovat olleet koulutuksesta mieltä?

  • Selkeä materiaali, mikä esitteli paljon konkreettisia esimerkkejä erilaisista toteutuksista.
  • Erittäin hyvä kouluttaja, asiallista asiaa ja konkreettisia neuvoja.
  • Antoi tunteen, että voin oppia ja osata nämä asiat ja pystyn keskustelemaan muiden asiantuntijoiden kanssa asiasta.
  • Hyvin valmisteltu sisältö, asiantunteva kouluttaja ja mukavan rento tunnelma.

Tilaa blogin ”parhaat palat” -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.