Kierroksella Valion uudessa ruokatuotteiden B2B-verkkokaupassa

Valion VALO Tilauspalvelu on yksi Suomen suurimmista online-tilauskanavista monilla mittareilla. Valiohan kilpailee tilauskanavallaan melko suoraan isojen tukkujen kanssa, jos asiaa katsotaan vaikkapa ravintoloiden näkökulmasta. Valion kanssa yhteistyössä ovat muun muassa Atria, Saarioinen, HKScan, Myllyn Paras ja Elonen. Kaikkien näiden mainittujen tuotteita voivat yritykset ja julkiset organisaatiot tilata VALO Tilauspalvelun kautta. Näin Valion verkkokauppaa voisi kutsua myös markkinapaikaksi, vaikka aivan ei Amazonin mittakaavassa vielä toimitakaan.

Samalla kun Valio vie omia tuotteita suoraan asiakkailleen, vie Valio myös näiden mainittujen yritysten tuotteet perille. Kilpailuetuna tässä Valiolla on oma logistiikkaverkosto, joka pystyy säilyttämään kylmäketjun luotettavasti koko ketjun matkalla.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tällaiset vain yrityksille tarkoitetut tilauskanavat eivät yleensä ole kovin tunnettuja edes pienempien yritysten keskuudessa. Usein tunnusten saaminen palveluun edellyttää sopimusneuvotteluja tarjoajan kanssa. Aiemmin Valiokin on edellyttänyt jokaiselta asiakkaalta sopimusasiakkuutta. Nyt ison verkkokauppauudistuksen yhteydessä Valio kuitenkin päätti muuttaa verkkokauppansa toimintalogiikkaa siten, että verkkokauppaan voi rekisteröityä Y-tunnuksella ja tilata verkkomaksun avulla välittömästi. Näin myös pienet yritykset voivat päästä tilauskanavan asiakkaiksi ja kynnys kokeilla verkkokauppaa pienenee merkittävästi.

Valion kauppa testipenkissä

Seuraavaksi tehdään käytännönläheinen kierros siihen kuinka tällainen kaikille avoin B2B-tilauskanava Valion tapauksessa toimii. North Patrolin nälkäiset konsultit tarvitsevat välipalaa, ja mikäpä olisi kätevämpää kuin ison erän tilaaminen suoraan valmistajalta ovelle toimitettuna.

Valion verkkokauppaa voi selata varsin laajasti verkossa, vaikka ei olisi rekisteröitynyt, mutta hinnat eri tuotteille avautuvat vasta rekisteröitymisen jälkeen. Malli on varsin tyypillinen B2B-tilauskanavan toimintamalli.

Rekisteröityminen on varsin nopea prosessi, pari ruutua ja tunnukset ovat valmiit.

Tämän jälkeen voi aloittaa shoppailun. Käyttöliittymässä on kalenterinäkymällä iso rooli, koska tilaajat ovat ammattilaisia, joille on äärimmäisen tärkeätä saada tavarat tiettynä päivänä. Tämä on merkittävä ero tyypilliseen kuluttajakauppaan, jossa toimitusvaihtoehdot katsotaan yleensä vasta tilauksen loppuvaiheessa. Valion kaupassa toimituspäivä on jopa tärkeämpi asia kuin ostoskori. Kaupassa ei myöskään puhuta kovin näkyvästi ostoskorista, koska ostoskorin yhteenvetoa kutsutaan ”tilausriveiksi”.

Tämä voi tuntua aluksi oudolta, mutta se on varsin loogista, kun huomaa, että tuotteita voi tilata usealle eri toimituspäivälle, joten teknisesti taustalla on useita ostoskoreja samanaikaisesti. Tilausrivit-näkymä on yhteenvetovetonäkymä näistä kaikista.

Valion kaupassa tilauksia voi myös muuttaa joustavasti siihen asti, kunnes toimitusprosessi käynnistyy. Näin sopimusasiakkaat voivat säätää tekemiään tilauksia viime hetkeen asti, riippuen heidän omasta tilanteestaan. Täten ”kassan kautta kulkeminen” koskettaakin oikeastaan vain asiakkaita, jotka eivät ole sopimusasiakkaita. Jos sopimukset ovat tehtynä, voi omia tilauksia todellakin säätää joustavasti aina siihen saakka, kunnes toimitusprosessi lähtee Valiolla liikenteeseen ja tilaukset lukittuvat.

Valitettavasti kaikilta toimittajilta ei ole mahdollista tilata ilman sopimusasiakkuutta (olin haaveillut jäätelöistä toimistolle). Suoratilaukset ovat mahdollisia vain Valion, Atrian, HkScanin ja Myllyn Parhaan valikoimista. Valitsen Valion valikoimat ja alan lisäämään ostoskoriin erilaisia juotavia jugurtteja ja kahvijuomia.

Tuotteita myydään vain isommissa pakkauksissa, yksittäisiä jugurtteja ei tällaisista tilauskanavista pysty tilaamaan. Tällaiset tilauskanavat on tehty ammattiostajille, jotka ostavat lava tai laatikko kerrallaan.

Tilaukseni lienee pienimpiä mitä Valo-tilauskanavan kautta on koskaan tehty, mutta en anna sen häiritä. Konsultit tykkäävät jugurttinsa tuoreina, ei kannata tilata liikaa toimistolle homehtumaan.

Toimitusikkunoita on tarjolla varsin runsaasti, joten tilaaminen on hyvin samankaltainen prosessi kuin kuluttajakaupoissa.

Toimitusmaksu on hyvin kohtuullinen 12 euroa.

Maksujen käsittelyssä yhteistyökumppanina on Checkout Finland, koska jos olisin tilannut usealta eri toimittajalta, tulisi maksuni pystyä jakamaan usealle eri kumppanille, ja tämä on yksi Checkout Finlandin tukemia harvinaisempia ominaisuuksia.

Vahvistukset sähköpostiin tulevat nopeasti.
Sähköpostiin alkaa myös tilauksen jälkeen ilmestymään tasaisesti markkinointikirjeitä, jotka kannustavat sopimusasiakkuuden solmimiseen, joten ei jää epäselväksi mikä on Valion tilauskanavan tavoite pidemmän päälle.

Tilatut tavarat myös saapuvat sovitusti, ja ehkä lisääntynyt ruokatarjonta houkuttelee enemmän konsultteja toimistolle maailman siirtyessä hiljakseen pandemian jälkeiseen aikaan.

Valiolta rohkea uudistus

Valion uutta Valo-tilauskanavaa voi pitää varsin esimerkillisenä suorituksena B2B-markkinassa, jossa tilauskanavat ovat yleensä varsin riisuttuja ja poikkeavat ulkoasultaan ja toiminnoiltaan kuluttajakaupoista. Valio on rohkeasti rakentanut modernin kuluttajaverkkokaupan tyyppisen tilauskanavan, joka kuitenkin pitää sisällään valtavasti toimintoja ja monimutkaisuutta, jota B2B-asiakkaat odottavat. Lopputuloksena on kauppa, joka varmasti houkuttelee uusia asiakkaita tilauskanavan piiriin, etenkin nyt kun kaupan kokeileminen on näin helppoa.

>> Tutustu VALO Tilauspalveluun

North Patrol on toiminut Valion yhteistyökumppanina VALO Tilauskanavan hankevalmistelussa, esiselvitysvaiheessa, teknologiavalinnoissa, vaatimusmäärittelyssä ja kilpailutuksen läpiviennissä.

Lisää artikkeleita ruoan verkkokaupasta

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Verkkosivustojen personointi suhteessa tietosuojaan ja evästeohjeistuksiin (27.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun