Valion VALO Tilauspalvelu on yksi Suomen suurimmista online-tilauskanavista monilla mittareilla. Valio kilpailee verkkokaupallaan suoraan isojen tukkujen kanssa ja on tehnyt tätä jo pitkään. Valion kanssa yhteistyössä ovat muun muassa Atria, Saarioinen, HKScan, Myllyn Paras ja Elonen. Kaikkien näiden mainittujen tuotteita voivat yritykset ja julkiset organisaatiot tilata VALO Tilauspalvelun kautta. Näin Valion verkkokauppaa voisi kutsua myös markkinapaikaksi, vaikka aivan ei Amazonin mittakaavassa vielä toimitakaan.

Samalla kun Valio vie omia tuotteita suoraan asiakkailleen, vie Valio myös näiden mainittujen yritysten tuotteet perille. Kilpailuetuna tässä Valiolla on oma logistiikkaverkosto, joka pystyy säilyttämään kylmäketjun luotettavasti koko ketjun matkalla.

Tällaiset vain yrityksille tarkoitetut tilauskanavat eivät yleensä ole kovin tunnettuja edes pienempien yritysten keskuudessa. Usein tunnusten saaminen palveluun edellyttää sopimusneuvotteluja tarjoajan kanssa. Aiemmin Valiokin on edellyttänyt jokaiselta asiakkaalta sopimusasiakkuutta. Nyt ison verkkokauppauudistuksen yhteydessä Valio kuitenkin päätti muuttaa verkkokauppansa toimintalogiikkaa siten, että verkkokauppaan voi rekisteröityä Y-tunnuksella ja tilata verkkomaksun avulla välittömästi. Näin myös pienet yritykset voivat päästä tilauskanavan asiakkaiksi ja kynnys kokeilla verkkokauppaa pienenee merkittävästi.

Valion kauppa testipenkissä

Seuraavaksi tehdään käytännönläheinen kierros siihen kuinka tällainen kaikille avoin B2B-tilauskanava Valion tapauksessa toimii. North Patrolin nälkäiset konsultit tarvitsevat välipalaa, ja mikäpä olisi kätevämpää kuin ison erän tilaaminen suoraan valmistajalta ovelle toimitettuna.

Valion verkkokauppaa voi selata varsin laajasti verkossa, vaikka ei olisi rekisteröitynyt, mutta hinnat eri tuotteille avautuvat vasta rekisteröitymisen jälkeen. Malli on varsin tyypillinen B2B-tilauskanavan toimintamalli.

Rekisteröityminen on varsin nopea prosessi, pari ruutua ja tunnukset ovat valmiit.

Tämän jälkeen voi aloittaa shoppailun. Käyttöliittymässä on kalenterinäkymällä iso rooli, koska tilaajat ovat ammattilaisia, joille on äärimmäisen tärkeätä saada tavarat tiettynä päivänä. Tämä on merkittävä ero tyypilliseen kuluttajakauppaan, jossa toimitusvaihtoehdot katsotaan yleensä vasta tilauksen loppuvaiheessa. Valion kaupassa toimituspäivä on jopa tärkeämpi asia kuin ostoskori. Kaupassa ei myöskään puhuta kovin näkyvästi ostoskorista, koska ostoskorin yhteenvetoa kutsutaan ”tilausriveiksi”.

Tämä voi tuntua aluksi oudolta, mutta se on varsin loogista, kun huomaa, että tuotteita voi tilata usealle eri toimituspäivälle, joten teknisesti taustalla on useita ostoskoreja samanaikaisesti. Tilausrivit-näkymä on yhteenvetovetonäkymä näistä kaikista.

Valion kaupassa tilauksia voi myös muuttaa joustavasti siihen asti, kunnes toimitusprosessi käynnistyy. Näin sopimusasiakkaat voivat säätää tekemiään tilauksia viime hetkeen asti, riippuen heidän omasta tilanteestaan. Täten ”kassan kautta kulkeminen” koskettaakin oikeastaan vain asiakkaita, jotka eivät ole sopimusasiakkaita. Jos sopimukset ovat tehtynä, voi omia tilauksia todellakin säätää joustavasti aina siihen saakka, kunnes toimitusprosessi lähtee Valiolla liikenteeseen ja tilaukset lukittuvat.

Valitettavasti kaikilta toimittajilta ei ole mahdollista tilata ilman sopimusasiakkuutta (olin haaveillut jäätelöistä toimistolle). Suoratilaukset ovat mahdollisia vain Valion, Atrian, HkScanin ja Myllyn Parhaan valikoimista. Valitsen Valion valikoimat ja alan lisäämään ostoskoriin erilaisia juotavia jugurtteja ja kahvijuomia.

Tuotteita myydään vain isommissa pakkauksissa, yksittäisiä jugurtteja ei tällaisista tilauskanavista pysty tilaamaan. Tällaiset tilauskanavat on tehty ammattiostajille, jotka ostavat lava tai laatikko kerrallaan.

Tilaukseni lienee pienimpiä mitä Valo-tilauskanavan kautta on koskaan tehty, mutta en anna sen häiritä. Konsultit tykkäävät jugurttinsa tuoreina, ei kannata tilata liikaa toimistolle homehtumaan.

Toimitusikkunoita on tarjolla varsin runsaasti, joten tilaaminen on hyvin samankaltainen prosessi kuin kuluttajakaupoissa.

Toimitusmaksu on hyvin kohtuullinen 12 euroa.

Maksujen käsittelyssä yhteistyökumppanina on Checkout Finland, koska jos olisin tilannut usealta eri toimittajalta, tulisi maksuni pystyä jakamaan usealle eri kumppanille, ja tämä on yksi Checkout Finlandin tukemia harvinaisempia ominaisuuksia.

Vahvistukset sähköpostiin tulevat nopeasti.
Sähköpostiin alkaa myös tilauksen jälkeen ilmestymään tasaisesti markkinointikirjeitä, jotka kannustavat sopimusasiakkuuden solmimiseen, joten ei jää epäselväksi mikä on Valion tilauskanavan tavoite pidemmän päälle.

Tilatut tavarat myös saapuvat sovitusti, ja ehkä lisääntynyt ruokatarjonta houkuttelee enemmän konsultteja toimistolle maailman siirtyessä hiljakseen pandemian jälkeiseen aikaan.

Valiolta rohkea uudistus

Valion uutta Valo-tilauskanavaa voi pitää varsin esimerkillisenä suorituksena B2B-markkinassa, jossa tilauskanavat ovat yleensä varsin riisuttuja ja poikkeavat ulkoasultaan ja toiminnoiltaan kuluttajakaupoista. Valio on rohkeasti rakentanut modernin kuluttajaverkkokaupan tyyppisen tilauskanavan, joka kuitenkin pitää sisällään valtavasti toimintoja ja monimutkaisuutta, jota B2B-asiakkaat odottavat. Lopputuloksena on kauppa, joka varmasti houkuttelee uusia asiakkaita tilauskanavan piiriin, etenkin nyt kun kaupan kokeileminen on näin helppoa.

>> Tutustu VALO Tilauspalveluun

North Patrol on toiminut Valion yhteistyökumppanina VALO Tilauskanavan hankevalmistelussa, esiselvitysvaiheessa, teknologiavalinnoissa, vaatimusmäärittelyssä ja kilpailutuksen läpiviennissä.

Tilaa North Patrolin verkkokauppa ja asiointipalvelut -uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.

Lisää artikkeleita ruoan verkkokaupasta

Tuoreimpia verkkokauppa-aiheisia artikkeleita